Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/55816
Title: The Situation of German Youth 1975 (Young People between 13 and 24)
Description: The socialization, moral orientation, situation in life and views in personal as well as political questions of German young people. Topics: Occupational goal and willingness to make sacrifices to achieve it; obstacles in choice of occupation; career ideas; general contentment with life; work satisfaction; satisfaction with the economic order, the party system and form of government; demonstration inclination; attitude to system change; general moral orientation; attitude to political participation; assessment of the effectiveness of political and social participation as well as participation chances in the GDR; attitude to achievement orientation; assessment of the connection between school education and success in life; achievement pressure in school or at work; communication outside of school; friendships and leisure activities; stereotype self-image of young people; assessment of the vertical mobility of one´s own family; judgement on equal opportunities as well as education chances and their impairment by the position of parents; generation relationship; differences of opinion of parents; topics of conversation with friends and parents; concepts of child-raising; personal desire for children; ideas about groups sharing a residence; reference persons; general difficulties; greatest pleasure, greatest trouble; political sources of information; self-assessment of social class or class affiliation; amount of pocket-money; social origins; membership in clubs and youth organizations; party preference. Demography: age; sex; family composition; number of children; religious denomination; school education; occupation; income; household income; self-assessment of social class. Interviewer rating: presence of other persons.
Die Sozialisation, Wertorientierung, Lebenssituation und Ansichten in persönlichen sowie politischen Fragen der deutschen Jugend. Themen: Berufsziel und Opferbereitschaft zu dessen Erreichung; Hindernisse bei der Berufswahl; Karrierevorstellungen; allgemeine Lebenszufriedenheit; Arbeitszufriedenheit; Zufriedenheit mit der Wirtschaftsordnung, dem Parteiensystem und mit der Staatsform Demonstrationsneigung; Einstellung zur Systemveränderung; allgemeine Wertorientierung; Einstellung zur politischen Partizipation; Einschätzung der Wirksamkeit politischer und sozialer Partizipation sowie Partizipationschancen in der DDR; Einstellung zur Leistungsorientierung; Einschätzung des Zusammenhangs von Schulbildung und Lebenserfolg; Leistungsdruck in der Schule bzw. im Betrieb; Kommunikation außerhalb der Schule; Freundschaften und Freizeitbeschäftigungen; stereotypes Selbstbild von der Jugend; Einschätzung der Vertikalmobilität der eigenen Familie; Beurteilung der Chancengleichheit sowie der Bildungschancen und deren Beeinträchtigung durch die Position der Eltern; Generationenverhältnis; Meinungsverschiedenheiten der Eltern; Gesprächsthemen mit Freunden und Eltern; Erziehungsvorstellungen; eigener Kinderwunsch; Vorstellungen über Wohngemeinschaften; Bezugspersonen; allgemeine Schwierigkeiten; größte Freude, größter Ärger; politische Informationsquellen; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit bzw. Klassenzugehörigkeit; Höhe des Taschengeldes; soziale Herkunft; Mitgliedschaft in Vereinen und Jugendorganisationen; Parteipräferenz. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienzusammensetzung; Kinderzahl; Konfession; Schulbildung; Beruf; Einkommen; Haushaltseinkommen; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit. Interviewerrating: Anwesenheit anderer Personen.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/55816
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/55816
Other Identifiers: 10.4232/1.0772
ZA0772, Version 1.0.0
https://search.gesis.org/research_data/ZA0772?lang=en
https://search.gesis.org/research_data/ZA0772?lang=de
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.