Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56219
Title: Elämänkulku 1971-2002
Life Course 1971-2002
Keywords: lapset (ikäryhmä)
hyvinvointi
psykolingvistiikka
asuminen
peruskoulutus
ammatillinen koulutus
älykkyys -- testit
lahjakkuus
sosiaalinen tausta
opintomenestys
urakehitys
elämänkaari
aikuiset
nuoret
perheet
onnellisuus
sosiaaliset suhteet
ability
academic ability
academic achievement
career development
educational background
educational choice
employment history
happiness
intelligence
life cycle
life histories
reading skills
social skills
social status
verbal skills
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Tässä pitkittäisaineistossa on tutkittu lahjakkuuden, sosiaalisen taustan ja koulumenestyksen yhteyksiä elämänkaareen, elämän tärkeisiin valintoihin sekä elämänhallintaan. 1970-luvun alussa mitattiin 3-9-vuotiaiden lasten psykolingvistisiä kykyjä ITPA-testillä (Illinois Test of Psycholinguistic Abilities). Tämä verbaalisesti painottuneen yleisälykkyyden mittari koostuu 12 erillisestä osasta. Osatestejä ovat muun muassa kuullun ja nähdyn ymmärtäminen, auditiivinen ja visuaalinen järkeily, puhe- ja eleilmaisu sekä kuvien ja sanojen täydentäminen. 1980-luvun puolivälissä koottiin tutkimushenkilöiden kaikkien lukuaineiden arvosanatietoja koko peruskoulun ajalta. Lisäksi kerättiin informaatiota keskiasteen koulutusvalinnoista sekä lukion päästötodistuksen ja ylioppilaskirjoitusten arvosanoista. Vuoden 1991 kyselyssä kartoitettiin aikuistuneiden tutkimushenkilöiden koulutus-, työ- ja uravalintoja sekä koulutukseen ja työhön liittyviä asenteita. Edelleen selvitettiin henkilöiden muita elämän perustekijöitä, kuten asumista, tuloja, terveyttä, ihmissuhteita ja vapaa-ajanviettoa. Elämänhallintaan liittyen kysyttiin muun muassa rakastamisesta, onnellisuudesta, yksinäisyydestä, itseensä pettymisestä, omien päämäärien saavuttamisesta ja tyytyväisyydestä. Keski-iän kynnyksellä olevien tutkimushenkilöiden elämänkulkua selvitettiin vuonna 2002 pääosin samoilla kysymyksillä kuin vuonna 1991. Nyt kartoitettiin tarkemmin tutkittavien henkilökohtaista kehitystä ja muutosta sekä arkielämän sisältöä ja ajankäyttöä. Uutena kokonaisuutena selvitettiin oman elämän valintojen vaikuttimia (esimerkiksi perinteet, sattumat, periaatteet, ajautuminen, oma johdonmukaisuus ja yhteiskunta). Ensi kertaa punnittiin myös elämään varmuutta tai epävarmuutta tuottavia tekijöitä (terveys, ikääntyminen, toimeentulo, perhe-elämä, yhteiskunnan vakaus, ylikansallinen kulttuuri jne.). Lisäksi Tilastokeskuksesta hankittiin tutkittavien koulutukseen ja ammattiin liittyviä rekisteritietoja vuonna 2002. Taustamuuttujia ovat muun muassa tutkimushenkilön syntymäkuukausi ja -vuosi, sukupuoli, päivähoitomuoto, koulutus, ammattiasema, pääasiallinen toiminta, nettokuukausitulot, pari- ja perhesuhteet, lasten lukumäärä, asuntotyyppi, asuinpaikka, vanhempien koulutus, ammattiala ja veronalaiset tulot sekä lapsuuden perheen sosioekonominen status.
This longitudinal study covered the impact of ability (intelligence), social background and educational achievement on a person's life course (life history). In the early 1970s, the Illinois Test of Psycholinguistic Abilities (ITPA) was used to test the verbal intelligence of Finnish children aged 3-9. The test included 12 subtests which measured decoding, processing and encoding of auditory and visual information, and auditory and visual short-term memory. In the 1980s, data were collected on the research subjects' school achievement and performance, and educational choices after lower secondary education. A survey conducted in 1991 studied educational and occupational career, housing, couple and family relationships, income, health, hobbies, etc. Further questions covered satisfaction with life and work, happiness, loneliness, life control, whether the subjects felt they had achieved their goals, etc. In 2002, when the research subjects were approaching middle age, another survey was conducted. Many of the questions presented in 1991 were repeated. Leisure time activities were studied in more detail. New themes included factors influencing people's choices in life, and what brings security or insecurity to life. In addition, register data on the subjects' education and occupation were gathered. Background variables included, among others, the research subject's year and month of birth, gender, number of siblings, basic and vocational education, occupational status, employer, economic activity, net monthly income, social relationships, number of children, type of accommodation, place of residence, and furthermore the level of education, vocational education, gross annual income, and socioeconomic status of the parents.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56219
Other Identifiers: urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2076
FSD2076
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2076
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.