Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56471
Title: Tohtorin tutkinnon vuonna 2015 suorittaneiden työelämään sijoittuminen 2018
Doctoral Graduates of Year 2015: Career and Employment Survey 2018
Keywords: akateeminen työvoima
jatkokoulutus
osaaminen
tohtorikoulutus
työelämävalmiudet
työhönsijoittuminen
työllistyminen
työmarkkinat
työura
yliopistot
appointment to job
career development
educational certificates
employment opportunities
employment
higher education institutions
job satisfaction
post-graduates
tertiary education (second stage)
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Uraseurannoilla kerätään vuosittain valtakunnallisesti tietoa yliopistoista valmistuneiden työllistymisestä ja työelämän osaamistarpeista. Vuoden 2018 tohtoriuraseurannalla kartoitettiin vuonna 2015 suomalaisista yliopistoista valmistuneiden tohtoreiden varhaista työuraa ja työtilannetta kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Kyselyn teemoja ovat muun muassa tohtorikoulutuksen vaikutus työllistymiseen, koulutuksen vastaavuus työelämän osaamistarpeisiin nähden ja nykyisen työsuhteen laatu. Ensiksi vastaajilta kysyttiin heidän työmarkkinatilanteestaan tohtorin tutkinnon suorittamista ennen ja sen jälkeen sekä mahdollisista työttömyysjaksoista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Seuraavaksi kysyttiin vastaajan nykyisestä työsuhteesta ja sen laadusta sekä tiedusteltiin tohtorikoulutuksen ja tutkinnon merkitystä. Vastaajan tuli muun muassa arvioida, kuinka tohtorikoulutus kehitti erilaisia työelämävalmiuksia ja kuinka tärkeitä nämä tiedot ja taidot ovat vastaajan nykyisessä työssä. Lopuksi vastaajilta kysyttiin tohtoriopintojen rahoituksesta ja ensisijaisesta suoritustavasta. Taustamuuttujina aineistossa ovat vastaajan sukupuoli, koulutusala ja ikä valmistuessa kaksiluokkaisena.
The survey charted the careers and employment situations of Finnish doctoral graduates three years after they had obtained their degree in 2015. Themes of the survey included impact of a doctoral degree on employment, usefulness of doctoral education in terms of skills needed in occupational life, and job satisfaction. The respondents were first asked what their occupational status was at the time of the survey and what it had been 6 months before starting the degree and 6 months after finishing it. Questions covered whether having a doctoral degree had led to an increased salary and better standing in occupational life, whether a doctoral degree had been a prerequisite for the respondents' current job, and what their gross monthly income was at present. The respondents were also asked if they had been unemployed after finishing their degree. Further questions covered how important certain skills and know-how were in the respondents' current job and how well their doctoral studies had developed these skills (e.g. theoretical or practical knowledge of their field, problem solving, managerial skills, negotiation skills, project management, and scientific communication). Opinions were charted on the significance of doctoral and other tertiary education, work experience, contacts and networks, and other skills in occupational life. The respondents were asked how they had financed their doctoral studies (e.g. by being employed by a university or other research institute or with a personal research grant). Finally, it was surveyed whether the respondents had completed their doctoral degree by studying full-time, part-time or during their leisure time while also otherwise employed. Background variables included the respondent's gender, field of study, and age at the time of graduation (dichotomised 35 or under/36 and over).
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56471
Other Identifiers: urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3450
FSD3450
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3450
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.