Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56499
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHartman, Maariafi
dc.creatorLaine, Sofiafi
dc.creatorHartman, Maariaen
dc.creatorLaine, Sofiaen
dc.date2021-03-31fi
dc.date2021-03-31en
dc.identifierFSD3414-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3414-
dc.identifier10.60686/t-fsd3414-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3414-
dc.descriptionAineistossa kahdeksasluokkalaiset kertovat mielipiteitään valtakunnallisen Taidetestaajat-hankkeen puitteissa koetuista taidevierailuista. Aineistoa on kerätty kymmenessä koulussa eri puolilla Suomea ja ryhmähaastatteluihin osallistui kaikkiaan hieman yli sata nuorta ennen vierailuja sekä niiden jälkeen. Taidetestaajat-hankkeessa hankkeen kolmen ensimmäisen vuoden (2017-2020) ajan kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset pääsivät osallistumaan kahteen taide- tai kulttuurikokemukseen, toiseen lähellä asuinpaikkakuntaa ja toiseen pääkaupunkiseudulla. Retkien kohteita olivat muun muassa näytelmät, musikaalit, konsertit ja sirkus. Tavoitteena oli tarjota tasa-arvoisesti kaikille nuorille mahdollisuus taidekokemuksiin eri lajien parissa sekä tuoda taide nuorille helpommin lähestyttäväksi. Aineistonkeruun aikaan hanketta rahoittivat Suomen kulttuurirahasto sekä Svenska Kulturfondet. Tutkimuksen, jonka puitteissa aineisto kerättiin, toteutti Nuorisotutkimusverkosto. Alkuhaastatteluissa nuorilta kysyttiin ennakko-odotuksia Taidetestaajat-retkistä sekä kartoitettiin taiteen ja kulttuurin roolia heidän elämässään. Nuoret kertoivat myös vapaa-ajastaan ja koulunkäynnistään yleisemmin sekä koulun ja luokan ilmapiiristä. Seurantahaastatteluissa osallistujilta kysyttiin mielipiteitä kahdesta Taidetestaajat-matkasta. Nuoret kertoivat valmistauduttiinko retkiin koululla jotenkin, mitä mieltä he olivat kulttuurikohteesta sekä käsiteltiinkö kokemusta koulussa tai vapaa-ajalla retken jälkeen. Haastatteluissa ohjattiin nuoria kertomaan mielipiteitään taide-esityksistä sekä retkien onnistumisesta. Osallistujien ajatuksia kerättiin myös siitä, onko yhteisten kulttuuriretkien järjestäminen tarpeellista, vai olisiko hankkeen rahoituksen voinut ohjata muihin nuorille tärkeisiin kohteisiin. Aineiston taustatietoina ovat päivämäärä, haastatteluryhmä, haastatteluvaihe, paikkakunta tai alue ja haastattelija. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja on helppo selata.fi
dc.descriptionThis dataset consists of transcribed group interviews with eight-graders who participated in the Art Testers campaign. Interviews were conducted in ten schools in different parts of Finland before and after the students had visited art performances or exhibitions. In total, a little over 100 students participated in the group interviews. The Art Testers Campaign is a cultural initiative directed at young people in Finland. During the 2017-2020 academic years, every eighth-grader, three age groups in total, were offered two pre-arranged visits to performances and exhibitions, such as plays, musicals, concerts and circus performances. One visit took place in their own region and the other in the capital region. The aim of the campaign is to provide young people with an opportunity to experience art, including the kind of art many would have no access to. During data collection for this dataset, the campaign was funded by the Finnish Cultural Foundation and Swedish Cultural Foundation in Finland. The study for which the data were collected was conducted by the Finnish Youth Research Network. The first interview, conducted before the eight-graders took part in the campaign, surveyed the students' expectations for the campaign and the role of art and culture in their life. The interviewees also discussed their leisure time and life at school more generally. In the second interview, conducted after the eight-graders had completed their visits, the interviewees' opinions on the visits were surveyed. The interviewees discussed practical arrangements related to the visits as well as the content of the visit. Additionally, the eight-graders' views on the necessity of the campaign were charted. Background information included the date of the interview, interview group id, whether the interview was conducted before or after the campaign, municipality or region, and interviewer. The data were organised into an easy to use HTML version at FSD. The dataset is only available in Finnish.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectnuoretfi
dc.subjectkoululaisetfi
dc.subjectperuskoulun yläastefi
dc.subjectluokkaretketfi
dc.subjecttaidefi
dc.subjecttaidekasvatusfi
dc.subjecttaidekokemuksetfi
dc.subjectmielipiteetfi
dc.subjectkulttuurifi
dc.subjectkulttuuritarjontafi
dc.subjectadolescentsen
dc.subjectartsen
dc.subjectcultural participationen
dc.subjectcultureen
dc.subjecteducational visitsen
dc.subjectlower secondary educationen
dc.subjectstudentsen
dc.titleEight-Graders' Experiences of Participation in the Art Testers Campaign 2018-2019en
dc.titleKahdeksasluokkalaisten kokemuksia Taidetestaajat-taidevierailuista 2018-2019fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.