Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56599
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTampereen yliopisto. Kasvatustieteiden yksikköfi
dc.creatorInstitute for International Cooperation of the German Adult Education Association (DVV International)fi
dc.creatorTallinn Universityfi
dc.creatorThe Aristotle University of Thessalonikifi
dc.creatorUniversity of Szegedfi
dc.creatorLoughborough University Londonfi
dc.creatorSocial Sciences University of Ankarafi
dc.creatorUniversity College Londonfi
dc.creatorUniversity of Tampere. School of Educationen
dc.creatorInstitute for International Cooperation of the German Adult Education Association (DVV International)en
dc.creatorTallinn Universityen
dc.creatorThe Aristotle University of Thessalonikien
dc.creatorUniversity of Szegeden
dc.creatorLoughborough University Londonen
dc.creatorSocial Sciences University of Ankaraen
dc.creatorUniversity College Londonen
dc.date2018-12-20fi
dc.date2018-12-20en
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3304-
dc.identifierFSD3304-
dc.identifier10.60686/t-fsd3304-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3304-
dc.descriptionAineistossa on haastateltu Iso-Britannian aikuiskoulutussektorin koulutushenkilöstöä ja päättäjiä, jotka työskentelevät haavoittuvassa asemassa olevien nuorten aikuisten kanssa. Haastatteluissa käsitellään organisaatioiden nuorille aikuisille suunnattujen koulutusohjelmien tai muun toiminnan sisältöjä, pedagogisia lähestymistapoja, sukupuolten välistä tasa-arvoa ja vaikuttavuutta sekä nuorten koulutuspolkuja, elämänhallintaa, sosiaalisia ongelmia, sosioekonomista asemaa ja aktiivista kansalaisuutta. Haastattelut ovat englanniksi. Aineisto on kymmenen haastattelun otos Iso-Britanniassa kerätyistä haastatteluista, ja se on kerätty osana Euroopan laajuista EduMAP-hankketta (Adult Education as a Means to Active Participatory Citizenship). Tietoarkistosta on saatavilla myös yhdeksässä muussa maassa kerätyt vastaavat osa-aineistot omilla kielillään (Suomi, Turkki, Espanja, Romania, Latvia, Unkari, Kreikka, Saksa ja Viro). Hanke on rahoitettu EU-komission Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (hankenumero: 693388). Haastattelurunko oli erilainen koulutushenkilöstölle ja viranomaisille. Koulutushenkilökunnalle suunnatuissa haastatteluissa kartoitettiin aluksi haastateltavan työnkuvaa, organisaation toimintatapoja ja sitä, millaisten syrjäytymisvaarassa olevien aikuisten nuorten parissa henkilö työskentelee. Keskustelut käsittelivät työtä ohjaavia perusperiaatteita, organisaatiossa saatavilla olevaa erityisopetusta sekä nuorten taloudellista tilannetta ja aktiivisen kansalaisuuden käsitettä. Organisaation toimintaan liittyen tiedusteltiin mm. koulutusohjelmien suunnitteluprosesseista, tiedon hyödyntämisestä opetuksen suunnittelussa, käytetyistä pedagogisista lähestymistavoista ja kaikista toimivimmiksi osoittautuneista toimintatavoista. Osana haastattelun aiheita kartoitettiin useassa kohtaa sukupuoleen liittyviä kysymyksiä kuten, miten mahdolliset sukupuolten väliset erot otetaan organisaation opetuksessa huomioon. Edemmällä haastatteluja käsiteltiin yksityiskohtaisemmin organisaation aikuiskoulutuksessa käytettäviä pedagogisia lähestymistapoja, kuten oppimis- ja opetusmetodeja, oppituntien sisältöjä, opetusprosessia ja oppilaiden palautteenantomahdollisuutta. Haastateltavalta tiedusteltiin lisäksi, mitä ominaisuuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa työskentelevällä koulutusalan ammattilaisella tulisi olla ja mitä koulutustarpeita niihin liittyy. Haastattelun lopussa keskustelut keskittyivät suunnitelmien ja koulutusohjelmien vaikutustenarviointiin ja niitä tarkasteltiin sosioekonomisesta, sosiokulttuurisesta sekä yhteiskunnallisen osallistumisen ja valveutumisen näkökulmista. Edelleen tarkasteltiin koulutusohjelmien oppilasmääriä ja toiminnan kehitysehdotuksia. Loput haastattelukysymykset käsittelivät yhteistyötä ja verkostoitumista muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Päättäjien ja virkamiesten haastattelurungot erosivat koulutushenkilöstön haastatteluista niin, että päättäjien kohdalla keskityttiin enemmän organisaation toimintaan valtakunnallisen vaikuttamisen tasolla, kuten lainsäädännön kehittämiseen ja toimenpanoon. Lisäksi haastatteluissa käsiteltiin mm. eri asiantuntijoiden ja kansalaisten hyödyntämistä päätöksenteossa, nykyisen koulutuspolitiikan saavutuksia ja merkittävimpiä ongelmia, joihin tulisi nuorten kohdalla puuttua. Haastatteluiden taustatietoina ovat haastattelun tapausnumero, ajankohta, vastaajan työskentelysektori, sukupuoli, työnkuva ja organisaation alueellinen sijainti.fi
dc.descriptionThis dataset includes interviews with educational personnel and policy-makers in the adult education sector in the United Kingdom working with vulnerable young adults. The interviews discuss contents of study programmes provided by the organisation, pedagogical approaches, gender equality, life management, social problems, socioeconomic status, and active participatory citizenship. The dataset is a ten-interview sample of the interviews collected in the United Kingdom for the Europe-wide EduMAP project (Adult Education as a Means to Active Participatory Citizenship). FSD's holdings also include data collected in the nine other EduMAP countries in their respective languages (Finland, Turkey, Spain, Romania, Latvia, Hungary, Greece, Germany and Estonia). The EduMAP project was funded by the European Commission's "Horizon 2020" research and innovation programme (ID: 693388). Different interview schemes were used for interviews with educational personnel and educational authorities. In the interviews with educational personnel, the first questions concerned the interviewee's job responsibilities, practices in the organisation, and the types of vulnerable learners with whom the interviewee worked. Teaching practices were discussed as well as special education available at the organisation, the students' economic situation, and the concept of active participatory citizenship. Regarding the organisation's practices, the interviewees were asked about, for instance, the work processes for designing new educational programmes, pedagogical approaches, and learning/teaching methods that they had deemed particularly appropriate for vulnerable learners. Many facets of the organisation's practices were discussed in terms of gender, i.e. how possible gender differences were taken into consideration in teaching. Pedagogical details of the programmes were discussed in more detail with regard to, for instance, learning and teaching methods, contents of lessons, teaching processes, and the students' possibility of giving and receiving feedback. The interviewees were also asked what types of competences educational professionals working with vulnerable learners possess or should possess. Finally, the interviews examined the impact of the programmes from socioeconomic and sociocultural perspectives as well as the perspective of social activity and legal-political awareness. Attendance and graduation rates were also charted as well as suggestions for the improvement of the programmes. The final questions concerned collaboration and networking with other institutions. The interviews with educational authorities and policy-makers focused more on the national influence in educational policy, i.e. developing and implementing policies and legislation regarding vulnerable groups. In addition, these interviews discussed e.g. consulting representatives of vulnerable groups in developing policies, achievements and shortcomings of current educational policies, and the most important issues faced by vulnerable groups that should be taken into consideration in developing policies. Background information includes interview date, id, interviewee sector, gender and region where the organisation is located.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectammatillinen aikuiskoulutusfi
dc.subjectsyrjäytyminenfi
dc.subjectaikuiskasvatusfi
dc.subjectnuoret aikuisetfi
dc.subjectelämänhallintafi
dc.subjectmaahanmuuttajatfi
dc.subjectosallisuusfi
dc.subjecterityisopetusfi
dc.subjectsosiaalinen tukifi
dc.subjectkoulutuspalvelutfi
dc.subjectopetustyöfi
dc.subjectverkostoituminenfi
dc.subjectsosiaaliset ongelmatfi
dc.subjectoppimisvalmennusfi
dc.subjectsukupuolierotfi
dc.subjectsosioekonomiset tekijätfi
dc.subjectadult educationen
dc.subjectadultsen
dc.subjectdisadvantaged groupsen
dc.subjectequality between the sexesen
dc.subjectimmigrantsen
dc.subjectsocial exclusionen
dc.subjectsocial problemsen
dc.subjectsocial skillsen
dc.subjectsocio-economic indicatorsen
dc.subjectsocio-economic statusen
dc.subjectspecial needs educationen
dc.subjectteachingen
dc.subjectvocational educationen
dc.titleEduMAP: Interviews with Adult Education Policy-Makers and Personnel on the Social Exclusion of Young Adults 2017-2018: United Kingdomen
dc.titleEduMAP: Aikuiskoulutussektorin päättäjien ja koulutushenkilöstön haastatteluja nuorten aikuisten syrjäytymisestä 2017-2018: Yhdistynyt kuningaskuntafi
dc.typeDataseten
dc.coverageIso-Britanniafi
dc.coverageUnited Kingdomen
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.