Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56647
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNuorisoasiain neuvottelukunta (Nuora)fi
dc.creatorNuorisotutkimusseura. Nuorisotutkimusverkostofi
dc.creatorAdvisory Council for Youth Affairs (Nuora)en
dc.creatorFinnish Youth Research Society. Finnish Youth Research Networken
dc.date2019-04-04fi
dc.date2019-04-04en
dc.identifierFSD3250-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3250-
dc.identifier10.60686/t-fsd3250-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3250-
dc.descriptionNuorisobarometrin 2017 pääteemoja olivat osaaminen ja koulutus. Tutkimuksessa kartoitettiin myös nuorten kokemuksia oppimisesta koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä, kuten vapaa-ajalla, harrastuksissa, nuorisotyössä ja työelämässä. Nuorten ajatuksia oppimisesta ja osaamisesta selvitettiin erilaisten väittämien avulla, kuten "Laaja yleissivistys on itsessään arvokasta". Myös kouluun ja koulutukseen liittyviä asenteita arvioitiin erilaisten väittämien, kuten "Koulutus parantaa olennaisesti työnsaantimahdollisuuksia", avulla. Vastaajia pyydettiin arvioimaan, kuinka paljon he kokevat oppineensa taitoja kuten yleissivistys, suvaitsevaisuus, päätöksentekokyky, sosiaaliset taidot, mediataidot sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen taidot niin kouluelämässä, kuin myös koulun ulkopuolella. Lisäksi vastaajilta kysyttiin, kuinka tärkeänä he pitävät näitä samoja taitoja elämässä pärjäämisen kannalta. Seuraavaksi vastaajat arvioivat omaa peruskouluaikaansa ja koulunkäynnin mielekkyyttä erilaisten väittämien avulla. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan niin erilaisten tekijöiden, kuten lahjakkuuden tai sattuman, vaikutusta työnsaantiin, sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta koulu- tai työyhteisöön sekä laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Lopuksi vastaajilta kysyttiin, kuinka merkityksellisenä he kokevat elämän tällä hetkellä sekä kuinka tyytyväisiä he ovat ihmissuhteisiinsa sekä nykyiseen elämään kaiken kaikkiaan kyselyhetkellä. Taustamuuttujina aineistossa ovat sukupuoli, ikä, kunta luokiteltuna, asumisvuodet nykyisessä asuinkunnassa, kuinka monta kertaa muuttanut tai vaihtanut koulua, äidinkieli luokiteltuna, asumis- ja perhemuoto, oma sekä vanhempien synnyinmaat luokiteltuna, vuosi jolloin muuttanut Suomeen, vanhempien koulutustasot sekä taloudellinen tilanne nyt, että peruskouluiässä. Lisäksi taustamuuttujissa kysyttiin lukuisia kysymyksiä niin työllisyydestä, palkkatyön laadusta, opinnoista, motivaatiotekijöistä opintojen taustalla sekä esimerkiksi opintojen keskeyttämisen syistä.fi
dc.descriptionThemes of the Finnish Youth Survey 2017 included learning and education. Questions charted experiences of learning in and outside of school. First, the respondents' views on learning, life skills and education were examined with attitudinal statements concerning, for instance, the significance of general knowledge and practical life skills, the importance of receiving feedback, evaluating the trustworthiness of information sources, the impact of education on employment, and Swedish as an obligatory subject in school. The respondents were asked to estimate the extent to which they had learned different skills at school and outside of school, for example, general knowledge, language skills, creativity, internationality, tolerance, decision-making abilities, social skills, media skills, financial knowledge, and critical thinking skills. Additionally, the respondents' views on the significance of these same skills for faring well in life were charted. Next, the respondents were presented with attitudinal statements according to which they evaluated their own time in comprehensive school and whether school had been enjoyable, e.g. with regard to their social relations with teachers and other pupils. In addition, the respondents were asked to estimate the effect of different factors on employment (e.g. talent, persistence, family background, residential location, chance). They were also asked whether they participated in the activities of any organisation or civic movement that aimed to influence society. The respondents' sense of belonging to their school or work community as well as the Finnish society more generally was examined. Finally, they were asked how meaningful they considered their daily lives and to what extent they felt that their lives had a sense of management, what sort of effects a possible lack of money had caused in their lives, whether they trusted other people, and how satisfied they were with their relationships and their lives in general. Background variables included gender, age, municipality of residence (categorised), years R had lived in current municipality of residence, how many times R had moved or switched schools, mother tongue (categorised), type of residence, household composition, R's and parents' country of birth (categorised), year of moving to Finland, parents' educational level, and perceived financial situation of the household. Some background variables also asked detailed questions regarding, for instance, employment, studies, motivations for studying, and quitting studies.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectoppiminenfi
dc.subjectkoulutusfi
dc.subjecttyöllistyminenfi
dc.subjectluottamusfi
dc.subjectosaaminenfi
dc.subjecttyöelämäfi
dc.subjectnuorisotyöttömyysfi
dc.subjecttyytyväisyysfi
dc.subjectnuoretfi
dc.subjectyhteenkuuluvuusfi
dc.subjectabilityen
dc.subjectadolescentsen
dc.subjectcitizenship skillsen
dc.subjecteducationen
dc.subjecteducational expectationsen
dc.subjectlearningen
dc.subjectoccupational lifeen
dc.subjectsatisfactionen
dc.subjecttrusten
dc.subjectyouth unemploymenten
dc.titleFinnish Youth Survey 2017en
dc.titleNuorisobarometri 2017fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.