Please use this identifier to cite or link to this item:
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56791
Title: | Social Dimension of the Online Role-Playing Game World of Warcraft 2013-2014 Pelaamisen sosiaalisuus verkkoroolipelissä World of Warcraft 2013-2014 |
Keywords: | tietokonepelit videopelit sosiaaliset verkostot verkkopelit ajankäyttö yhteisöllisyys ihmissuhteet verkkojuttelu verkkoyhteisöt elämäntapa computers digital games internet leisure time activities social networks online communities |
Publisher: | Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto Finnish Social Science Data Archive |
Description: | Tutkimuksessa tutkittiin World of Warcraft-kiltapelaajien ajankäyttöä sekä peliyhteisön sosiaalista ulottuvuutta. Tutkimus tehtiin osana pro gradu-tutkielmaa. Aluksi vastaajilta kysyttiin ajankäytöstä ja heidän tuli arvioida tuntimäärää, jonka he käyttävät aikaansa verkkoyhteisöissä pelattaviin peleihin. Lisäksi kysyttiin, kuinka monena päivänä vastaajat pelaavat viikossa sekä kuinka kauan he ovat pelanneet verkkoroolipelejä ja olleet jäsenenä pelikilloissa. Lisäksi kysyttiin tärkeimpiä syitä verkkoroolipelien pelaamiselle sekä vastaajan näkemystä muiden pelaajien syistä. Verkkoroolipelien sosiaalisuuden luonnetta selvitettiin pyytämällä vastaajia arvioimaan asteikolla verkkoroolipeliyhteisön sosiaalisuutta ja vertaamaan sitä yhteisöihin, jotka eivät ole pelitodellisuudessa (esim. Pelitodellisuudessa pelaajat ovat omia itsejään avattariensa takana). Lopuksi vastaajia pyydettiin vertailemaan ryhmäpelaamista yksinpelaamiseen sekä pohtimaan pelaamista osana omaa elämäntyyliä ja yhteiskuntaa (esim. Pelitodellisuus on aineeton, mutta todellinen osa yhteiskuntaa). Taustamuuttujina ovat ikä ja sukupuoli. The survey studied the time use of the players of the massively multiplayer online role-playing game World of Warcraft (WoW), and the social dimension of the gaming community. The data were collected for a Master's thesis. The respondents were first asked how many hours per day they played WoW or other similar games, how many hours they spent on active gaming sessions (raids etc.), on how many days per week they played, how long they had played WoW or other MMORPGs, and how long they had been a member of their guild (in-game association of player characters). The respondents were also asked whether they played WoW or other MMORPGs mostly as a single player or with other players, what their reasons for playing MMORPGs were, and why they thought other people played them. With regard to the social dimension of WoW and MMORPGs, the respondents were presented a number of statements charting, among others, the significance of friends and relationships "in game", the possibility of in-game relationships developing into real-life relationships, teamwork and related skills, and opinions on the rules and activities of the guild. Finally, the respondents were asked about their opinions on their gaming hobby as well as their views of MMORPGs and gaming communities from a general and the society's point of view. Background variables included the respondent's age and gender. |
Other Identifiers: | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3103 FSD3103 10.60686/t-fsd3103 https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3103 |
Appears in Collections: | Cessda |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.