Please use this identifier to cite or link to this item:
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56918
Title: | Finnish Youth Survey 2014 Nuorisobarometri 2014 |
Keywords: | yhdenvertaisuus syrjintä syrjäytyminen tulevaisuus sosiaalinen ympäristö luottamus maahanmuutto rasismi perusturva tyytyväisyys nuoret asenteet osakulttuurit discrimination future immigration racism satisfaction social environment social exclusion social inequality subcultures trust youth youth culture |
Publisher: | Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto Finnish Social Science Data Archive |
Description: | Nuorisobarometrin teemana vuonna 2014 oli yhdenvertaisuus. Tutkimus oli jaoteltu eri osa-alueisiin, joita olivat syrjintä, syrjäytyminen, tulevaisuus, sosiaalinen elämä, sosiaalinen luottamus, maahanmuutto, rasismi ja perusturva. Syrjintää koskevissa kysymyksissä vastaajilta tiedusteltiin, millaiset asiat vastaajat kokivat syrjinnäksi ja olivatko he havainneet nuoriin kohdistuvaa syrjintää viimeisten 12 kk aikana ja missä muodossa. Kysyttiin myös, onko vastaaja joskus kokenut syrjintää jostain tietystä syystä, millaisessa tilanteessa ja milloin. Vastaajilta pyydettiin myös mielipidettä syrjintää koskeviin väittämiin. Seuraavaksi vastaajia pyydettiin kertomaan missä määrin he uskoivat syrjäytymisen johtuvan erilaisista esitetyistä asioista. Lisäksi kysyttiin, kuinka paljon vastaajat kokivat epävarmuutta mm. opiskeluun, työhön, perheeseen, parisuhteeseen, asuinympäristön turvattomuuteen ja itseen kohdistuvaan väkivaltaan liittyen. Kysyttiin myös, miten vastaajat suhtautuvat tulevaisuuteen ja kuinka paljon he uskovat voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Sosiaalista elämää kartoitettiin kysymällä kuinka usein vastaajat tapasivat kavereitaan, puhuivat puhelimessa tai olivat nettiyhteydessä heidän kanssaan. Kysyttiin kuinka monta ja millaisia ystäviä vastaajilla on. Tiedusteltiin myös, kokeeko vastaaja kuuluvansa ystäväpiirinsä muodostamaan kiinteään ryhmään, jengiin, ystäväpiiriin tms. Lisäksi kysyttiin kuuluuko vastaaja johonkin nuorten tyyliin tai alakulttuuriin. Sosiaalista luottamusta kartoitettiin kysymällä, miten paljon ihmisiin ja eri ihmisryhmiin voi luottaa. Maahanmuutosta ja rasismista sekä perusturvasta esitettiin väittämiä ja pyydettiin mielipidettä niistä. Kysyttiin äänestysaikomuksista kevään europarlamenttivaaleissa sekä kuulumisesta yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tähtäävään järjestöön. Lisäksi esitettiin ulottuvuuksia erilaisilla akseleilla ja pyydettiin vastaajia sijoittamaan itsensä näille ulottuvuuksille. Lopussa pyydettiin arviota terveydentilasta ja kysyttiin tyytyväisyydestä mm. omaan taloudelliseen tilanteeseen, vapaa-aikaan, ihmissuhteisiin, ulkonäköön ja nykyiseen elämään kaiken kaikkiaan. Taustamuuttujia olivat sukupuoli, ikä, asuinpaikka, äidinkieli, uskontokuntiin kuuluminen, kotitalouden rakenne ja varallisuus, äidin ja isän koulutustaso sekä tietoja nykyisestä opiskelusta ja aiemmin suoritetuista tutkinnoista. Näiden lisäksi taustamuuttujiin sisältyivät tiedot syntymämaasta sekä äidin ja isän syntymämaasta, Suomeen muuttamisen ajankohdasta, Suomen kansalaisuudesta sekä kokemukset kuulumisesta erilaisiin vähemmistöihin. The theme of the Finnish Youth Survey 2014 was equality. The survey is divided into the following topics: discrimination, social exclusion, future, social life, social trust, immigration and racism, social security, and satisfaction. Relating to discrimination, the respondents were asked which things they considered discrimination (e.g. not receiving service in a restaurant because of ethnic background), whether they had witnessed discrimination against young people and where, and in what ways young people had been discriminated against. Personal experiences of and opinions on discrimination were charted by asking the respondents, for instance, whether they themselves had faced discrimination and where, when they had faced discrimination, what effects the discrimination had had, whether they had received help, how effective measures against discrimination were, and whether affirmative action was a good way to combat discrimination. Further questions examined whether the respondents had intervened if they had witnessed discrimination, and whether they had discriminated against others. The questions about social exclusion investigated opinions on the reasons for exclusion/marginalisation (e.g. lack of education, own volition), and things that caused uncertainty or insecurity to the respondents (e.g. safety and health of family, personal loneliness). Concerning future, views were surveyed on own future, the future of Finland and the world as well as on the possibilities to influence own life. Relating to social life, the respondents were asked how often they saw, phoned, and contacted their friends on the Internet, how many close friends they had, whether they had friends from groups other than their own (e.g. people in sexual minorities), whether they belonged to a close-knit group of friends, and whether they considered themselves as a member of a youth subculture (e.g. goth, punk, skater). The questions about social trust charted trust in people in general, and trust in people from other groups (e.g. people of different religion or creed). Relating to immigration and racism, the respondents were asked to what extent they agreed with some statements (e.g. "I have friends with immigrant background", "I cannot imagine having an immigrant as a spouse"). Regarding social security, the respondents were presented a number of statements about the sufficiency of social security in Finland. The respondents' satisfaction with their economic situation, leisure time, relationships, health, physical condition, appearance, and life on the whole was surveyed. Other questions investigated voting intention, participation in a civic organisation, health, and symptoms experienced in the previous six months. Background variables included, among others, the respondent's gender, age, mother tongue, membership in a religious community, household composition, economic activity, country of birth, nationality, identification with various groups, education level, average grade of the latest report card as well as education levels and countries of birth of parents. |
Other Identifiers: | FSD2973 urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2973 10.60686/t-fsd2973 https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2973 |
Appears in Collections: | Cessda |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.