Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56961
Title: Maaseutubarometri 2013: toimittajat
Rural Finland 2013: The Media
Keywords: maaseutu
maaseudun suunnittelu
maaseutuelinkeinot
maaseutukulttuuri
maaseutumatkailu
maaseutupolitiikka
maaseutuympäristö
maaseutuyritykset
maaseudun kehittäminen
businesses
countryside
journalists
rural areas
rural development
rural economics
rural environment
rural migration
rural planning
rural policy
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Tutkimus kartoittaa maaseudun merkityksiä ja tulevaisuutta. Sen tehtävänä on antaa tietoa suomalaisten maaseutukäsityksistä. Tutkimus on jatkoa Sitran "Maamerkit maaseudun merkitykset" -ohjelmassa vuosina 2009 ja 2011 toteutetuille maaseutubarometreille. Tutkimuksen tämän osan tarkoituksena on selvittää toimittajien käsityksiä Suomen erilaisista alueista. Median edustajilta tiedusteltiin, millaisia mielikuvia maaseutu heissä herättää. Kysyttiin, miten vahvasti maaseutu ja vastaavasti kaupunki tuovat mieleen erilaisia asioita. Seuraavaksi vastaajille esitettiin kuvauksia erilaisista alueista ja kysyttiin, miten hyvin ne vastaavat mielikuvia maaseudusta. Kysyttiin myös, ovatko tietyt paikat vastaajien mielestä maaseutua. Haluttiin myös tietää kokevatko vastaajat itsensä maalaisiksi vai kaupunkilaisiksi ja kuinka tärkeäksi he kokevat maaseutu/kaupunki -identiteetin itselleen. Maaseudun tulevaisuutta käsiteltiin kysymällä mitä maaseutu merkitsee vastaajille tänä päivänä ja mitä he luulisivat sen merkitsevän 10 vuoden kuluttua. Haluttiin myös tietoja tulevaisuudenkuvista, jotka parhaiten vastaisivat vastaajan toiveita Suomen maaseudun merkityksestä vuonna 2025 ja pyydettiin vastausta siihen, miten vastaajat uskovat asioiden tuolloin olevan. Useilla väittämillä kartoitettiin mitä maaseudulle pitäisi vastaajien mielestä tehdä. Pyydettiin myös nimeämään maaseudun tärkeimmät kehittämistarpeet sekä sellaiset toimenpiteet, joista voitaisiin karsia. Elinkeinoja ja yrittäjyyttä käsiteltiin pyytämällä arvioita eri alojen liiketoimintamahdollisuuksien kehittymisestä maaseudulla ja esittämällä maaseutuun liittyvää yrittäjyyttä koskevia väittämiä. Taustamuuttujia olivat syntymävuosi, sukupuoli, vastaajan tehtävänkuva ja minkä tyyppisen median palveluksessa hän on sekä asuinpaikkakunta.
The survey studied public opinion and experiences of the countryside in Finland and beliefs about the significance, development and future of rural areas. This stage of the study was conducted to survey journalists' perceptions of the Finnish rural areas. The study is a continuation of the surveys conducted in the Landmarks Programme of the Finnish Innovation Fund (Sitra) in 2009 and 2011. First, the respondents were asked how firmly they connected certain qualities and issues to countryside and to urban areas. Images of the countryside were charted by asking what kinds of places corresponded to their view of the countryside and which areas they saw as part of the countryside (e.g. holiday villages in rural areas, rural population centres, nature areas, rural areas dominated by agricultural areas). The experience of urban/rural identity was examined by asking whether the respondents thought themselves as city or rural residents and how important this identity was to them. The respondents were presented with a number of statements relating to the countryside, its image and future development and significance. Some questions covered what the respondents would like the countryside to be like in 2025, what countryside meant to them at the time of the survey and what they believed it would mean to them in ten years' time. Further questions explored the respondents' beliefs about whether the significance of rural areas would grow or diminish in Finland. Some questions investigated what kind of business ventures they thought could have potential in the countryside (e.g. logistics services, renewable energy production, tourism), and to what extent they agreed with a number of statements related to entrepreneurship both in general and in the countryside. Background variables were the respondent's year of birth, gender, political party choice if parliamentary elections were held at the time of survey, annual gross income of the household, type of media (print, electronic, or both) they worked for, job title, and distribution of the media they worked for (national, regional, local).
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/56961
Other Identifiers: FSD2930
urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2930
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2930
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.