Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57066
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSuomen lasten ja nuorten säätiöfi
dc.creatorFinnish Children and Youth Foundationen
dc.date2013-08-27fi
dc.date2014-02-14en
dc.identifierFSD2821-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD2821-
dc.identifierhttp://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2821-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57066*
dc.descriptionNuorten ajatuksia kehitysyhteistyöstä 2012 kartoittaa nuorten näkemyksiä ja kiinnostuneisuutta kehitysyhteistyöstä. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään nuorten omaa halukkuutta osallistua kehitysyhteistyöhön sekä tietoutta kehitysyhteistyön tavoitteista ja niiden toteutumisesta. Vastaajilta kysyttiin, miten he saavat tietoa kehitysyhteistyöstä ja miten he suhtautuvat toimintaan. Alussa vastaajat saivat vapaasti jatkaa lauseita, jotka koskivat kehitysmaita ja maailmanlaajuisia ongelmia. Tietoutta kehitysyhteistyöstä selvitettiin kysymällä teollisuusmaiden lupaamista vuosittaisista tukiosuuksista, Suomen osalta kyseisen tuen maksamisen toteutumisesta, Suomen kehityspolitiikan keskeisistä tavoitteista sekä kansainvälisestä ihmisoikeussopimuksesta. Seuraavaksi vastaajat ottivat kantaa kehitysmaita ja kehitysyhteistyötä koskeviin väitteisiin, jotka käsittelivät mm. kehitysmaiden ongelmien aiheuttajaa, vastaajan omaa kiinnostusta kehitysmaiden asioista, Suomen valtiollista velvollisuutta auttaa kehitysmaita sekä kehitysavun päätymistä sitä tarvitseville tai muille tahoille. Lisäksi vastaajilta kysyttiin näkemystä siitä, tulisiko Suomen olla nykyistä monikulttuurisempi, voisiko vastaaja itse kuvitella opiskelevansa ulkomailla ja seuraako hän aktiivisesti maailman tapahtumia. Kehitysyhteistyön ja kehitysmaiden näkyvyyttä vastaajien arjessa kartoitettiin kysymällä miten ja millä oppitunneilla kehitysyhteistyötä on käsitelty koulussa sekä mitä kautta vastaajat saavat tietoa kehitysmaista. Vastaajia pyydettiin lisäksi nimeämään enintään kymmenen tuntemaansa kehitysyhteistyötä tekevää järjestöä. Vastaajilta tiedusteltiin myös ulkomaalaisten tai maahanmuuttajataustaisten ystävien ja tuttujen määrää. Vastaajien omaa aktiivisuutta kartoitettiin kysymällä mitä kehitysyhteistyöhön liittyvää he ovat tehneet, voisivat tehdä tai eivät tekisi, kuten mielipidekirjoituksen kirjoittaminen lehteen, säännöllinen rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen sekä vapaaehtois- tai palkkatyö kehitysyhteistyötä tekevässä järjestössä. Lopuksi vastaajat määrittelivät vielä näkemyksiään erilaisista arvoista ja omasta toiminnastaan annettujen väitteiden perusteella liittyen mm. tasa-arvoon, menestykseen, suorittamiseen, tasavertaiseen kohteluun, luonnosta huolehtimiseen sekä henkilökohtaiseen vapauteen. Taustamuuttujina ovat sukupuoli, ikä, asuinalue, asuinpaikkakunnan koko, asumismuoto, koulutustausta, elämäntilanne sekä yhdistyksiin tai yhteisöihin kuuluminen.fi
dc.descriptionThe survey studied the views of young Finnish people on development cooperation and their interest towards it. The survey aimed to chart young people's willingness to participate in development cooperation as well as their knowledge about the goals of development cooperation and whether these goals had been reached. A set of factual questions relating to development cooperation and policy were first presented (e.g. "How many people in the world live in extreme poverty, i.e. living on less than one euro a day?"). The extent to which the respondents agreed with a large number of statements relating to developing countries and development cooperation was canvassed (e.g. "The problems of developing countries are mainly the Western world's fault", "Development cooperation is an efficient way of solving challenges of developing countries"). The respondents were asked whether they had foreign friends or friends with immigrant background as well as what their opinions on a more multicultural Finnish society were. The forms of civic engagement and activities relating to development cooperation the respondents had done or thought they could do were investigated. Frequency of discussions about development cooperation at school was charted as well as the sources from which the respondents had received information about developing countries. The respondents were requested to list organisations for development cooperation they had heard of. Finally, the respondents were asked how important they regarded various values and ways to act (e.g. "How important is it to you to help people around you?") and to what extent they thought various descriptions applied to them (e.g. "To what extent do you like surprises and trying out new things?"). Background variables included the respondent's gender, year of birth, major region of residence, economic activity, level of education, religiosity, membership of associations/voluntary organisations as well as the number of inhabitants in the place residence and whether the respondent lived with his/her parents or guardians.en
dc.languagefi-
dc.languageen-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectkehitysyhteistyöfi
dc.subjectkehitysmaatfi
dc.subjectjärjestötfi
dc.subjectkestävä kehitysfi
dc.subjectnuoretfi
dc.subjectkansainväliset suhteetfi
dc.subjecthyväntekeväisyysfi
dc.subjecteriarvoisuusfi
dc.subjectihmisoikeudetfi
dc.subjecteettisyysfi
dc.subjectteollisuusmaatfi
dc.subjectadolescentsen
dc.subjectcharitable organizationsen
dc.subjectdeveloping countriesen
dc.subjectdevelopment aid (international)en
dc.subjectdevelopment policyen
dc.subjecthuman rightsen
dc.subjectinternational relationsen
dc.subjectsustainabilityen
dc.subjectvaluesen
dc.subjectvoluntary aiden
dc.titleNuorten ajatuksia kehitysyhteistyöstä 2012fi
dc.titleYoung People's Views on Development Cooperation 2012en
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.