Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57101
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKekkonen, Marjattafi
dc.creatorKekkonen, Marjattaen
dc.date2013-02-11fi
dc.date2013-06-19en
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD2785-
dc.identifierFSD2785-
dc.identifierhttp://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2785-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57101*
dc.descriptionAineisto kattaa varhaiskasvatustyöntekijöiden litteroidut ryhmäkeskustelut sekä yksilö- ja vertaishaastattelut kahden vuoden ajalta. Keskustelu- ja haastatteluaineisto koottiin työntekijöiltä, jotka olivat osallistuneet Stakesin toteuttamaan Kasvatuskumppanuuden kehittämishankkeeseen (2003-2005) ja kasvatuskumppanuuden koulutukseen. Aloitushaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joissa tutkija haastatteli vuorollaan kuutta päiväkotityöntekijää (kahta päiväkodinjohtajaa ja neljää lastentarhaopettajaa). Haastatteluissa oli kaksi teemaa: kasvatuskumppanuus käsitteenä ja toimintatapana sekä Stakesin järjestämä kasvatuskumppanuuskoulutus, johon haastateltavat olivat osallistuneet. Ensin tutkittavilta tiedusteltiin, mitä he ajattelivat kasvatuskumppanuudesta ja kuinka he hyödynsivät kasvatuskumppanuusajattelua yhteistyössä lasten vanhempien ja perheiden kanssa. Lisäksi heiltä kysyttiin, millaisena he näkevät lapsen ja muiden toimijoiden roolin kasvatuskumppanuudessa. Koulutukseen liittyen haastateltavilta kysyttiin, millaisia ajatuksia kasvatuskumppanuuden koulutus ja siinä käytetty elämänjanatyöskentely sekä työntekijöiden elämänkokemusten hyödyntäminen herättivät. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin seitsenhenkisen työnohjausryhmän tapaamisissa. Paikalla oli koulutukseen osallistuneiden varhaiskasvatustyöntekijöiden lisäksi myös ryhmää vetänyt psykologi. Työnohjausryhmässä käsiteltiin työntekijöiden ja vanhempien välistä, mutta myös työntekijöiden keskinäistä kasvatuskumppanuutta päivähoidon arjessa. Ryhmäkeskustelut käytiin osallistujien esiin nostamien aiheiden, ei valmiiden teemojen tai kysymysrunkojen kautta. Vertaishaastattelut työtekijät tekivät pareittain ilman tutkijan läsnäoloa. Vertaishaastattelua varten kullakin kolmella parilla oli käytössään kysymysrunko, jossa kysyttiin, miten työntekijä suhtautui kasvatuskumppanuuteen sekä miten kumppanuusajattelu on vaikuttanut työntekijän omiin ja työyhteisön työkäytäntöihin ja muuttanut käsitystä lapsen hyvästä päivähoidosta. Edelleen kysyttiin kokemuksia varhaiskasvatuksen tutustumiskäynneistä (aloituskotikäynti) ja aloituskeskusteluista sekä siitä, mitä haasteita kasvatuskumppanuuteen liittyy ja miten kumppanuusajattelu tukee lasta. Taustatietoina haastateltavilta tiedusteltiin heidän ammattinimikettään, syntymävuottaan, työssäoloaikaa päivähoidossa sekä lapsiryhmää, jossa he työskentelivät. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja/keskusteluja on helppo selata.fi
dc.descriptionThe data consist of transcribed group discussions as well as individual and peer interviews of early childhood educators in Finland, spanning two years. The respondents were early childhood educators who had participated in educational partnership training and a development project for educational partnership organized by STAKES (National Research and Development Centre for Welfare and Health). The individual interviews had two themes; educational partnership as a concept and practice, and the educational partnership training organized by STAKES. The group discussions, which were recorded in the meetings of a coaching group of seven people, focused on the partnership between the educators and parents as well as the partnership between the educators themselves. The peer interviews were done in pairs between the educators, based on interview questions received, without the researcher being present. These interviews charted opinions on educational partnership, influence of 'partnership thinking' on work practices, the notion of good education/day care for children, and challenges in educational partnership. Background information included the interviewee's job title, year of birth, number of years worked in daycare, and the age group of children they worked with. The dataset is only available in Finnish.en
dc.languagefi-
dc.languageen-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectkasvatusyhteistyöfi
dc.subjectkumppanuusfi
dc.subjectvarhaiskasvatusfi
dc.subjectkasvatusfi
dc.subjectkasvatustiedefi
dc.subjectkasvatusalafi
dc.subjectkasvattajatfi
dc.subjectvarhaiskasvatuksen opettajatfi
dc.subjectpäivähoitofi
dc.subjectpäiväkoditfi
dc.subjecttyönohjausfi
dc.subjecttyöntekijätfi
dc.subjectesihenkilötfi
dc.subjectvanhemmuusfi
dc.subjectlapset (ikäryhmä)fi
dc.subjectlastenhoitofi
dc.subjecthoivatyöfi
dc.subjectyhteistyöfi
dc.subjectchild careen
dc.subjectchild day careen
dc.subjectchild-mindersen
dc.subjectchildrenen
dc.subjectday nurseriesen
dc.subjectearly childhooden
dc.titleKasvatuskumppanuus 2004-2006fi
dc.titlePartnerships in Early Childhood Education 2004-2006en
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.