Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57331
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorInternational Social Survey Programme (ISSP)fi
dc.creatorBlom, Raimofi
dc.creatorMelin, Harrifi
dc.creatorTanskanen, Eerofi
dc.creatorInternational Social Survey Programme (ISSP)en
dc.creatorBlom, Raimoen
dc.creatorMelin, Harrien
dc.creatorTanskanen, Eeroen
dc.date2010-04-15fi
dc.date2010-05-10en
dc.identifierFSD2514-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD2514-
dc.identifierhttp://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2514-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57331*
dc.descriptionTutkimus käsitteli suhtautumista yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen. Kysymykset ja väittämät käsittelivät mm. vastaajien suhtautumista työntekoon ja opiskeluun, mitä ihmiset pitävät tärkeinä asioina elämässä menestymiselle ja verotuksen suuruutta eri tuloluokissa. Tuloeroja käsittelivät kysymykset suurituloisten mahdollisuuksista ostaa parempia terveydenhuollon palveluita sekä hankkia parempaa koulutusta lapsilleen. Lisäksi kysyttiin, mitä vastaajan mielestä jotkut ammattiryhmät ansaitsevat ja mitä heidän vastaajan mielestä pitäisi ansaita. Vastaajilta tiedusteltiin mielipidettä ristiriitojen esiintymisestä eri sosiaaliryhmien välillä, mihin vastaaja sijoittaa itsensä yhteiskunnan hyvä- ja huono-osaisia mittaavalla asteikolla ja mihin hän sijoittaa lapsuudenkotinsa samalla asteikolla. Vastaajilta pyydettiin tietoja vanhempien ammateista vastaajan ollessa 15-vuotias. Heitä pyydettiin mm. vertaamaan onko heidän oma ammattiasemansa korkeampi vai matalampi kuin isän ammattiasema oli. Lisäksi kysyttiin vanhempien ammatteja sekä millaisen työnantajan palveluksessa vanhemmat työskentelivät. Vastaajan omaa työskentelyä kartoitettiin kysymällä ensimmäisen työnantajan toimialaa sekä vastaajan ammattia ensimmäisessä työpaikassa. Nykyisestä työstä tiedusteltiin työnantajan tyyppiä ja vastaajan nykyistä ammattia. Vastaajilta tiedusteltiin myös kuinka oikeudenmukaiseksi he kokevat palkkansa. Vastaajille esitettiin viisi erilaista yhteiskunnan hierarkiaa kuvaavaa kuviota ja heitä pyydettiin sanomaan, mikä kuvioista vastaa eniten tilannetta Suomessa ja millainen tilanteen heidän mielestään pitäisi olla. Tiedusteltiin myös kirjojen lukumäärää vastaajan lapsuudenkodissa ja nykyisessä kodissa. Varallisuutta kartoitettiin kysymällä jäisikö asunnon myymisen ja asuntolainan maksamisen jälkeen rahaa vai velkaa. Kysyttiin myös jäisikö arvopapereiden myymisen jälkeen rahaa vai velkaa. Taustamuuttujia olivat sukupuoli, ikä, siviilisääty, koulutustaso ja koulutuksen pituus, nykyinen työmarkkina-asema, puolison nykyinen työmarkkina-asema, vastaajan ja puolison ammatti sekä sosiaaliseen lähtöasemaan liittyviä muuttujia kuten isän ja äidin koulutustaso.fi
dc.descriptionThe survey charted views on social inequality in Finland. The questions and statements covered topics such as working and studying, important things for succeeding in life, and the taxation in various income brackets. Some questions charted income disparity. The respondents were asked about whether it is just or unjust that people with higher incomes can buy better health care and better education for their children than people with lower incomes. Views were probed on how much the respondents thought various occupational groups earn, as well as how much they should earn. In addition, the respondents were asked about the amount of conflict between different social groups, and where they would put themselves and their childhood family on a social scale. The respondents indicated their parents' jobs at the time they themselves were 15 years of age, and they were asked whether their own present job had higher or lower status compared to their parents' jobs. In addition, they were asked about their parents' occupations and type of employer. The industry of employment of the respondents' first employer was charted, as well as the respondents' occupation in their first place of work. In view of their current job, type of employer and present occupation were queried. Views were also canvassed on whether the respondents experienced their pay to be just or unjust. The respondents were presented with five diagrams showing different types of hierarchy in society and asked to indicate which of them corresponded best with Finnish society. They were also asked what they thought Finnish society should be like. The number of books in childhood home present home was charted. The respondents' wealth was investigated by asking whether there would be any money left if they sold their home and paid off their mortgage. In addition, the respondents were also asked whether there would be any money left if they converted their savings, stocks, or bonds they owned to cash and paid off any personal debts they had. Background variables included the respondent's gender, age, marital status, level and duration of education, employment status, occupation, spouse's employment status and occupation, and variables related to social background such as parents' level of education.en
dc.languagefi-
dc.languageen-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjecteriarvoisuusfi
dc.subjecthierarkiafi
dc.subjectkonfliktitfi
dc.subjectkorruptiofi
dc.subjectoikeudenmukaisuusfi
dc.subjectpalkanmuodostusfi
dc.subjectristiriidatfi
dc.subjecttuloerotfi
dc.subjectverotusfi
dc.subjectyhteiskuntarakennefi
dc.subjectconflicten
dc.subjectcorruptionen
dc.subjecthierarchyen
dc.subjectincome distributionen
dc.subjectsocial classen
dc.subjectsocial conflicten
dc.subjectsocial inequalityen
dc.subjecttaxationen
dc.subjectwage determinationen
dc.titleISSP 2009: eriarvoisuus IV: Suomen aineistofi
dc.titleISSP 2009: Social Inequality IV: Finnish Dataen
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.