Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57457
Title: Yliopistoista vuonna 2000 valmistuneiden työelämään sijoittuminen 2005
Finnish University Graduates of Year 2000: Career and Employment Survey 2005
Keywords: akateeminen työvoima
tutkinnon suorittaneet
työhönsijoittuminen
yliopistot
korkeakoululaitos
työura
pätkätyö
appointment to job
career
educational certificates
employment opportunities
graduates
labour force
temporary employment
tertiary education
higher education institutions
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Kyselyssä pyrittiin kartoittamaan vuonna 2000 ylemmän tai päättyvän alemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden työuraa viisi vuotta valmistumisen jälkeen. Kyselyssä selvitettiin muun muassa sitä, kuinka vakaa valmistuneiden työuran alku on ollut ja miten tarkoituksenmukaisesti he ovat sijoittuneet työmarkkinoille yliopistokoulutuksen näkökulmasta katsottuna. Vastaajien työhistoriaa selvitettiin kysymällä ovatko he suorittaneet vuoden 2000 tutkinnon jälkeen muita tutkintoja tai osallistuneet työhön tai ammattiin liittyvään täydennys- tai erikoistumiskoulutukseen. Seuraavaksi kysyttiin, kuinka kauan vastaajat olivat olleet valmistumisensa jälkeen töissä sekä yleensä, että yliopistollista koulutustaan vastaavissa tehtävissä. Työnantajien sekä erillisten työ- ja virkasuhteiden määrää kysyttiin erikseen. Tiedusteltiin myös, olivatko vastaajat toimineet yrittäjinä, ammatinharjoittajina tai freelancereina ja kuinka kauan, sekä ovatko he perhevapaiden vuoksi olleet poissa työelämästä. Työttömänä olemista ja sen kestoa kartoitettiin. Seuraavana esitettiin erilaisia työnsaantia mahdollisesti haittaavia tekijöitä, kuten työkokemuksen puute, alan heikko työmarkkinatilanne ja sukupuoli, ja pyydettiin arvioimaan missä määrin nämä olivat vaikeuttaneet vastaajan työnsaantia. Nykyiseen työtilanteeseen liittyen kysyttiin ensin vastaajan työmarkkinatilannetta kyselyhetkellä ja päätyönantajan tyyppiä. Työn laatua, esimerkiksi tutkimus- tai taiteellinen työ, tiedusteltiin erikseen. Kartoitettiin myös sitä, mistä vastaajat olivat saaneet tiedon nykyisestä työpaikastaan. Edelleen haluttiin tietää kunkin vastaajan bruttopalkka kuukaudessa, sekä miten hyvin tämä vastaa sekä vastaajan työtehtäviä ja niiden vaativuustasoa, että hankittua akateemista koulutusta. Seuraavana vastaajia pyydettiin arvioimaan työtään erilaisten työssä viihtymiseen liittyvien väitteiden perusteella. Jos vastaaja oli määräaikaisessa työ- tai virkasuhteessa, pyydettiin tätä kertomaan tärkein peruste työsuhteen määräaikaisuudelle, kuinka pitkäksi ajaksi työsuhde oli solmittu sekä edelsikö senhetkistä työsuhdetta määräaikainen työ- tai virkasuhde saman työnantajan palveluksessa. Työn ja koulutuksen vastaavuutta tutkittiin kysymällä, oliko korkeakoulututkinto edellytyksenä heidän nykyisen työnsä saantiin, vastaavatko vastaajien nykyiset työtehtävät vaatimustasoltaan heidän yliopistollista koulutustaan ja koulutusalaansa. Jos vastaajien nykyiset työtehtävät eivät vastanneet heidän koulutustasoaan tai -alaansa, heitä pyydettiin nimeämään tärkein syy työn vastaanottamiseen. Yliopistokoulutuksen merkitykseen liittyen kartoitettiin vastaajien tyytyväisyyttä yliopistossa suoritettuun tutkintoon työuran kannalta. Viimeisenä pyydettiin arvioimaan erilaisten tietojen ja taitojen, esimerkiksi tiedonhankintataitojen, esimiestaitojen ja viestinnän suomen kielellä, merkitystä nykyisessä työssä, sekä sitä, miten hyvin yliopisto-opiskelu kehitti näitä taitoja. Taustamuuttujina ovat vastaajan yliopisto, sukupuoli, ikä valmistumishetkellä, vuonna 2000 suoritetun tutkinnon nimike ja laajuus opintoviikkoina.
The survey charted the career and employment situation of Bachelors and Masters who graduated from Finnish universities in 2000. The survey was conducted five years after the respondents' graduation, and it charted the stability of the first years of their careers, and whether their job was commensurate with their qualifications. The respondents' work history was charted by asking them whether they had earned other degrees or participated in in-service or specialised training related to their job or occupation after the degree earned in 2000. The time spent in paid employment after graduation was queried, including both work in general and work commensurate with their qualifications. The number of employers and separate employments and offices was charted, as well as whether the respondents had been entrepreneurs, self-employed or freelancers and how long, and whether they had been outside the labour market because of family leave. Possible periods of unemployment were also canvassed. The respondents were presented with potential obstacles to getting a job (e.g. lack of experience, weak labour market situation in the field, gender) and asked to assess how much each of them had hindered their employment. The respondents' current employment situation, type of main employer, and type of work were charted. They were also asked where they had received information about their current job. The respondents' monthly gross income was queried, as well as how well it corresponded with the contents and level of responsibility of their job and with their academic education. They were also presented with a set of attitudinal statements on whether they liked their job. The respondents who were in temporary employment were asked to tell the most important reason for the temporary nature of the contract, the duration of the contract, and whether the contract was preceded by another temporary contract with the same employer. Correspondence between work and education was studied by asking the respondents whether an academic degree had been a prerequisite for their current job, and hether their current job responsibilities corresponded with their academic education and field of study. If they did not fully correspond, the respondents were asked to name the most important reason for accepting the job. The importance of university education was probed by charting the respondents' satisfaction with their academic degree from the point of view of career. Finally, the importance of various skills (e.g. information retrieval skills, managing skills, Finnish communication skills) in the respondents' current job was surveyed, as well as how well their university studies had developed these skills. Background variables included the respondent's university, gender, age at the time of graduation, and information on the degree (degree title, length in credits).
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57457
Other Identifiers: urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2351
FSD2351
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2351
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.