Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57604
Title: KuntaSuomi 2004: lasten päivähoito 2003: päiväkodit
Finnish Local Government 2004: Child Day Care 2003: Day Nurseries
Keywords: päivähoito
päiväkodit
järjestäminen
kunnat
palvelutuotanto
lastenhoito
kehittäminen
ohjaus (neuvonta ja opastus)
tyytyväisyys
julkiset palvelut
ostopalvelut
child day care
child-minders
child-minding
children
community development
day nurseries
local community facilities
local government
local government officers
local government policy
local government services
pre-primary education
pre-primary schools
preschool children
public services
social systems
subcontracting
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Päiväkodeille suunnattu kysely kartoittaa kuntien päiväkotipalveluja, niiden järjestämiseen liittyviä käytännönasioita, palvelutuotantoa, päivähoitotoimen ohjausta ja johtamista sekä kehittämistä kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajien näkökulmasta. Aineisto on osa KuntaSuomi 2004 -tutkimusohjelman sosiaali- ja terveyssektorin moduulia. Lasten päivähoitoa on tarkasteltu vuosina 1997, 1999 ja 2003 päiväkotien lisäksi myös päivähoitotoimen johtajien ja perhepäivähoidon ohjaajien näkökulmista. Aluksi kartoitettiin perustietoja päiväkodista. Vastaajilta kysyttiin esimerkiksi mikä on päiväkodin omistuspohja ja kuinka paljon päiväkodissa on lapsia sekä hoitoryhmiä. Vastaajat arvioivat myös päiväkotinsa täyttö- ja käyttöastetta. Lisäksi tiedusteltiin, paljonko päiväkodissa on työntekijöitä, mikä on työllisyysvaroin palkattujen työntekijöiden osuus ja järjestetäänkö päiväkodissa johonkin kasvatussuuntaukseen, kuten steinerpedagogiikkaan, perustuvaa päivähoitoa. Vastaajilta kysyttiin lisäksi muun muassa päiväkodin aukioloajoista, tyytyväisyydestä päiväkodin käytössä oleviin tiloihin, erityisryhmien, esimerkiksi liikuntavammaisten lasten, huomioimisesta henkilökunnan valinnassa ja paljonko lapsista on maksuttomassa päivähoidossa tai maksaa suurimman hoitomaksun. Seuraavaksi siirryttiin tarkastelemaan palvelutuotantoa. Vastaajilta tiedusteltiin esimerkiksi, mitä tuotantomalleja on käytössä eri oheis- ja tukitoimintojen järjestämiseksi, kuinka tyytyväisiä he ovat niiden nykyiseen toimivuuteen sekä onko tuottajia kilpailutettu ja mikä taho tekee päätöksen muun muassa siirtymisestä ostopalveluiden käyttämiseen. Päivähoitotoimen ohjausta ja johtamista arvioitiin muun muassa esittämällä väittämiä päivähoidosta vastaavan luottamushenkilöelimen jäsenrakenteeseen liittyvistä ominaisuuksista, esimerkiksi jäsenten kunnallispoliittisesta painoarvosta. Lisäksi kysyttiin eri tahojen, esim. lääninhallituksen ja EU:n, vaikutuksesta päiväkodin toimintaan sekä pyydettiin vastaajilta arviota eri tehtäväkokonaisuuksien ja johtamisroolien tärkeydestä omassa työssään ja onko niiden merkitys muuttunut viime vuosina. Lopuksi arvioitiin kehittämispolitiikkaa. Vastaajilta tiedusteltiin, onko päiväkodissa tapahtunut erilaisia muutoksia vuoden 1999 alusta, millaiseksi he arvioivat päiväkodin toimintaan liittyvien eri tekijöiden nykytilan ja millaisiin asioihin päivähoidon kehittämisen tulisi lähivuosina kohdistua. Heiltä kysyttiin myös onko päiväkodissa toteutettu asiakaskyselyitä ja miten hyvin tai huonosti kunnan päivähoitopalvelut on heidän mielestään hoidettu sekä tulisiko kunnan panostaa päivähoitopalveluihin enemmän vai vähemmän. Taustamuuttujia ovat esimerkiksi sukupuoli, syntymävuosi, äidinkieli, virkanimike, työkokemus, koulutustaso sekä sijaitseeko vastaajan työpaikka ja asuinpaikka samassa kunnassa.
The survey focused on the practicalities, service provision, administration, and development of child day care services in Finnish municipalities. Municipal day nurseries mind children aged under seven. The respondents were managers of either municipal or private day nurseries. Similar surveys were carried out in 1997, 1999 and 2003, from the viewpoints of day nursery managers, municipal service directors and child-minders. The respondents were asked how many children there were in their day care centres, and how the children were divided in terms of the type of day care (e.g. full day care, sessional day care). The number of employees in the day nurseries and their tasks were queried, as well as the number of employees hired with the help of employment subsidies In addition, the capacity and utilisation rate of municipal day care places were studied. The respondents were also asked whether the nurseries provided any day care service based on educational philosophies, such as Steiner education. Some questions pertained to the current ownership and opening hours of the day nurseries. Opinions on day care facilities were charted, as well as how special needs provision (e.g. for physically disabled children) was taken into account in selecting the day nursery staff. The respondents were also asked how many children received free day care, and how many paid the highest fees. In relation to service provision, the respondents were asked about competitive tendering, their satisfaction with services, and which body decided on matters such as using outsourced services. Further questions covered management and decision-making on child day care in the municipality. The respondents were also asked to assess the importance of different tasks and leadership roles in their work, and whether the significance of them had changed over the past few years. Opinions on the quality and importance of municipal day care and the use of client surveys were also examined. Finally, the development of day care services since 1999, the present state, and development policies for the future were surveyed. Background variables included the respondent's gender, year of birth, mother tongue, job title, work experience, level of education, and the location of the job.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57604
Other Identifiers: FSD2168
urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2168
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2168
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.