Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57613
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVaasan yliopisto. Julkisjohtamisen laitosfi
dc.creatorUniversity of Vaasa. Department of Public Managementen
dc.date2008-08-13fi
dc.date2008-10-15en
dc.identifierFSD2159-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD2159-
dc.identifierhttp://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2159-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57613*
dc.descriptionKoulutointa on tutkittu vuoden 2002 lisäksi myös vuosina 1995 ja 1998. Vuosi 2002 on ensimmäinen, jolloin perusopetusta ja sen jälkeistä opetusta tarjoaville oppilaitoksille on lähetetty erilaiset kyselylomakkeet. Tämä perusopetuksen tutkimus käsittelee kolmea aihealuetta: perusopetuspalvelun sisältöä, koulutoimen ohjausta ja johtamista kunnassa sekä koulun kehittämispolitiikkaa. Aluksi vastaaja ilmoitti muiden muassa koulun ylläpitäjän, opetusryhmien määrän, järjestetäänkö 6-vuotiaiden esiopetusta ja onko koulussa tarjolla erikoistunutta opetusta. Hän arvioi tyytyväisyyttään tukipalveluiden ja -toimintojen, kuten oppilasruokailun, siivouksen ja koulukirjaston järjestämiseen sekä merkitsi, kuinka kyseisten palvelujen tuotanto on järjestetty oppilaitoksessa. Lisäksi tiedusteltiin toiminnassa tapahtuneita muutoksia vuoden 1998 jälkeen ja arvioitiin koulun toimintaan liittyvien tekijöiden, esimerkiksi opetusryhmien koko, tukiopetus ja koulun itsenäisyys, nykytilaa. Koulutoimen ohjausta ja johtamista käsittelevässä aihealueessa kysyttiin muiden muassa, mikä luottamushenkilöelin pääasiassa käsittelee oppilaitosta koskevia keskeisiä asioita ja pyydettiin arviota kyseisen luottamushenkilöelimen merkityksestä eri asioissa, kuten resurssien hankinnassa. Lisäksi kartoitettiin minkä tahon päätösvaltaan kuuluvat erilaiset oppilaitosta koskevat asiat, esimerkiksi päättäminen työnjaosta, henkilökunnan valinnasta, oppilaiden erottamisesta ja määrärahojen kohdentamisesta oppilaitoksen sisällä. Sen jälkeen tiedusteltiin vielä eri tahojen, kuten EU:n, kunnanhallituksen ja opettajien, vaikutusta koulun toimintaan sekä pyydettiin vastaajaa arvioimaan väittäminä esitettyjen tehtäväkokonaisuuksien ja johtamisroolien tärkeyttä omassa työssään. Lopuksi siirryttiin kehittämispolitiikkaan. Vastaajia pyydettiin esittämään käsityksensä, millaisiin asioihin oppilaitoksen kehittämisen tulisi kohdistua lähivuosina sekä heille esitettiin koulua ja koulutointa koskevia väitteitä. Vastaajan taustatietoina ovat syntymävuosi, virkanimike, työkokemus opetustoimen työtehtävissä ja koulutustaso. Lisäksi aineisto sisältää lomakkeen ulkopuolisia taustamuuttujia.fi
dc.descriptionSimilar surveys were also carried out in 1995 and 1998. In the 2002 survey, primary schools and lower secondary schools received a questionnaire that was different from the one sent to post-lower secondary schools and institutions, unlike in the two earlier surveys. This survey deals mainly with three topics: the contents of primary and lower secondary education services, and the municipal administration and development policies of educational institutions. First, the respondents were asked questions about the administrator of the school, the number of teaching groups, whether the school organises preschool education for 6-year-olds, and whether the school provides specialised teaching (e.g. music-oriented or language-oriented teaching). The respondents estimated their satisfaction with different supplementary and support services organised by their schools, including student lunch, cleaning, and maintaining the school library. In addition, they were asked how the provision of those services was organised in the institution. Changes in the educational activities (e.g. size of teaching groups, remedial teaching, independence of the school) since 1998 were queried, as well as their state at the time of the survey. In relation to management and decision-making, the respondents were asked which elected body was mainly in charge of the central issues connected to their school. They also assessed the significance of that elected body in various matters (e.g. the acquisition of resources). Views on which elected body was in charge of different issues related to schools, such as deciding on the distribution of work, the selection of personnel, the expulsion of students, and allocating funds within the institution. Some questions pertained to the effect that various bodies (e.g. the EU, local government, teachers) have on the activity of the school. The respondents were also presented with a set of attitudinal statements covering the importance of various roles in their work as well as changes in their importance over the past few years. Views on future development goals were also probed. Background variables included the respondent's year of birth, title, work experience in the field, and level of education. In addition, the data include external background variables.en
dc.languagefi-
dc.languageen-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectkoulutfi
dc.subjectoppilaitoksetfi
dc.subjectopetusfi
dc.subjectuudistuksetfi
dc.subjectpäätöksentekofi
dc.subjectperusopetusfi
dc.subjectohjaus (neuvonta ja opastus)fi
dc.subjectkoulunjohtajatfi
dc.subjectresurssitfi
dc.subjectrehtoritfi
dc.subjectkoulutoimifi
dc.subjectdecision makingen
dc.subjecteducational administratorsen
dc.subjecteducational guidanceen
dc.subjecteducational institutionsen
dc.subjecteducational reformen
dc.subjecteducational resourcesen
dc.subjectlocal education authoritiesen
dc.subjectprimary schoolsen
dc.subjectschoolsen
dc.subjectteachingen
dc.titleKuntaSuomi 2004: koulutoimi 2002: perusopetusfi
dc.titleFinnish Local Government 2004: Educational Institutions 2002: Primary Schools and Lower Secondary Schoolsen
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.