Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57737
Title: Europarlamenttivaalien 2004 seuranta
Follow-up on Finnish European Parliament Elections 2004
Keywords: europarlamenttivaalit
poliittinen käyttäytyminen
poliittinen mainonta
poliittiset asenteet
puolueiden kannatus
televisiomainonta
vaalikampanjat
vaalit
äänestyskäyttäytyminen
äänestäminen
election campaigns
European Parliament elections
political allegiance
political attitudes
television advertising
voting
voting behaviour
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Kyselyssä selvitettiin vuoden 2004 europarlamenttivaalien kampanjointiin, poliittiseen mainontaan ja äänestyskäyttäytymiseen liittyviä asioita. Tutkimusta tehtiin Changes in Finnish TV Election Campaigns -projektissa. Vastaajilta kysyttiin aluksi EU-parlamenttivaaleja edeltävään kampanjaan liittyviä kysymyksiä ja esitettiin sitä koskevia väitteitä, joihin pyydettiin ottamaan kantaa. Seuraavaksi kysyttiin, äänestikö vastaaja äskeisissä europarlamenttivaaleissa. Äänestäneiltä kysyttiin, milloin he päättivät, minkä puolueen ehdokkaalle antavat äänensä. Lisäksi tiedusteltiin eri asiakysymysten merkitystä äänestyspäätöstä tehtäessä sekä erilaisten puolueisiin tai ehdokkaisiin liittyvien asioiden vaikutusta äänestyspäätökseen. Seuraavaksi lueteltiin joukko asioita liittyen EU-parlamenttivaaleihin ja kysyttiin niiden paikkansapitävyyttä vastaajan osalta. Tämän jälkeen tiedusteltiin, miten vastaaja oli menetellyt ehdokkaan valinnan suhteen ja mistä kaikista lähteistä hän oli saanut tietoa äänestyspäätöksensä tueksi. Lopuksi äänestäneiltä kysyttiin vielä, mitä puoluetta ja ketä henkilöä he olivat äänestäneet. Äänestämättä jättäneiltä kysyttiin, missä määrin eri asiat vaikuttivat siihen, että he eivät käyneet äänestämässä. Seuraavaksi tiedusteltiin kaikilta vastaajilta, olivatko he nähneet puolueiden tai ehdokkaiden mainoksia televisiossa. Mainoksia nähneitä pyydettiin arvioimaan mainoskampanjan kokonaisvaikutusta kannattamansa puolueen tai ehdokkaan osalta. Lopuksi kaikilta kysyttiin vielä, minkä puolueen tai ryhmittymän ehdokasta he äänestäisivät tutkimuksen tekohetkellä, minkä puolueen tai ryhmittymän edustajaa he äänestivät vuoden 2003 eduskuntavaaleissa sekä aivan viimeiseksi vielä sitä, minkä puolueista tai ryhmittymistä he valitsisivat, jos olisi pakko valita jokin. Taustamuuttujina aineistossa ovat mm. vastaajan sukupuoli, äidinkieli, syntymävuosi, siviilisääty, talouden koko ja alle 21-vuotiaiden lasten lukumäärä, peruskoulutus, ammatti- tai jatkokoulutus, ammattiryhmä, toimiala, ammattiliittoon kuuluminen, äänestäminen eduskuntavaaleissa 2003 ja kuntavaaleissa 2000, sijoittuminen oikeisto-vasemmisto -mittarilla, yhteiskuntaluokka sekä talouden yhteenlasketut bruttovuositulot. Lisäksi aineistossa on joitakin vastaajan talouteen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyviä muuttujia sekä tieto vastaajan asuinmaakunnasta.
The survey studied the 2004 European Parliament elections in Finland, focusing on election campaigning, political advertising and voting behaviour. The survey was conducted as part of the "Changes in Finnish TV Election Campaigns" project. At first, respondents were asked whether they had noticed political advertising in the media, had followed election issues in the media (radio, television, newspapers) or on the Internet, had attended election campaign events, or discussed the elections with other people. Respondents were asked to what extent they agree with several statements relating to the election campaign. They were asked whether they had voted in the elections, and when they had decided who to vote for. The importance of various issues (e.g. environment, immigration, crime prevention) to the voting decision was also investigated. Respondents were asked to rate the influence of certain issues on the decision which candidate/party to vote for. The issues included: candidate's expertise in EU issues, candidate/party policy on how to develop the EU, etc. Their reasons for the decision to vote in the elections were charted. Further questions covered the sources used to obtain information. One question asked which candidate the respondent had voted for in the elections. Non-voters were asked why they had not voted. A set of questions explored whether the respondents had seen television advertisements for certain political parties. Those who had seen television advertisements were asked to evaluate their impact, i.e., had the advertisements been beneficial or harmful with regard to the candidate/party the respondent supported. In conclusion, respondents were asked the candidate of which party they would vote for if the Finnish parliamentary elections were held now, which party had they voted for in the 2003 Finnish parliamentary elections, and which party they would vote for if they were in a situation in which they were obliged to vote for one. Background variables included, among others, the respondent's gender, year of birth, marital status, household composition, number of household members, number of children aged under 21 living at home, education, economic activity, industry of employment, employer type, working hours, trade union membership, which party would vote for if the Finnish parliamentary elections were held at that time, which party had they voted for in the 2003 parliamentary elections and in the 2000 municipal elections, left-right political self-placement, social class, household annual gross income, monthly housing costs, household loans, economic situation, accommodation type, housing tenure, use of mobile phone, driving habits, frequency of Internet use, and region of residence.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/57737
Other Identifiers: urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2003
FSD2003
http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD2003
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.