Please use this identifier to cite or link to this item:
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/67550
Title: | Darmstadt Study (Elementary Schools) |
Keywords: | social background soziale Herkunft gainful occupation Berufstätigkeit life planning Lebensplanung education Erziehung |
Description: | Family and living conditions as well as conduct and attitudes of young people. Besides a survey compositions were evaluated and encoded for content analysis. Topics: 1. Content of the questionnaire: father missing, in captivity or deceased; occupation and activity of father as well as of mother; social origins; working hours of mother; number of siblings; position in sibling sequence; person responsible for housework and child care; one´s own child´s bed; local residency; refugee; bombed out. 2. Content analysis encoding of schoolchildren´s compositions with 5 different topics: 1. playing, 2. how I spend the day, 3. my life in school, 4. how we live at home, 5. what gives me the most fun and what I do not like (each child received only one of the topics). Encoded was: number of statements about father, mother, family, siblings, friends, school, teachers, playing, residence, Organizations; critical faculty; number of statements about prohibitions, desires and pleasure-oriented emotional states; adventures reported; formal recording of type as well as extent of report; number of mistakes and script; optimistic statements about the future; number of mentions of playing and manners of play as well as toys; mention of money, food and social situation. On topic of playing: description of the play situation and preferred playmate. Course of the day: occupations during the course of the day. School: favorite subjects; the route to school; judgement on teachers; criticism of school friends; criticism of material conditions at school; mention of punishments; judgement on the school. At home: occupation with siblings and relationship to them; desire for siblings; pocket-money and use of money; playmates and friends; helping in household. Pleasure and fun: pleasure with manual activity and particular inclinations; sympathy with others; concerns and desires; political observations. Future plans: desired occupation of respondent and concepts of parents; further school attendance and desires for life in the future; marrying and having children; assumed attitude of parents to personal plans. Demography: age; sex; religious denomination; size of household; place of birth; place of residence; school; class. Familien- und Lebensverhältnisse sowie Verhalten und Einstellungen von Jugendlichen. Neben einer Befragung wurden Aufsätze ausgewertet, die inhaltsanalytisch verkodet wurden. Themen: 1.)Inhalt des Fragebogens: Vater vermisst, in Gefangenschaft oder gestorben; Beruf und Tätigkeit des Vaters sowie der Mutter; soziale Herkunft; Arbeitszeit der Mutter; Geschwisterzahl; Stellung in der Geschwisterreihe; zuständige Person für Hausarbeit und Kinderbetreuung; eigenes Kinderbett; Ortsansässigkeit; Flüchtling; ausgebombt. 2.)Inhaltsanalytische Verkodung von Schüleraufsätzen mit 5 unterschiedlichen Themen: 1.Spielen; 2.Wie verbringe ich meinen Tag?, 3.Mein Leben in der Schule, 4.Wie wir zu Hause leben, 5.Was mir am meisten Spaß macht und was mir nicht gefällt (Jedes Kind erhielt nur eins der Themen). Verkodet wurde: Anzahl der Aussagen über den Vater, die Mutter, die Familie, die Geschwister, Freunde, Schule, Lehrer, Spielen, Wohnung, Organisationen; Kritikfähigkeit; Anzahl der Aussagen über Verbote, Wünsche und lustbetonte Gefühlslagen; berichtete Erlebnisse; formale Erfassung der Art sowie des Umfangs des Berichts; Fehlerzahl und Schriftbild; optimistische Aussagen über die Zukunft; Anzahl der Erwähnungen von Spielen und Spielarten sowie Spielsachen; Erwähnung von Geld, Essen und sozialer Lage. Zum Thema Spielen: Beschreibung der Spielsituation und präferierte Spielpartner. Tagesablauf; Beschäftigungen im Tagesablauf. Schule: Lieblingsfächer; Schulweg; Beurteilung der Lehrer; Kritik an Schulkameraden; Kritik an materiellen Schulverhältnissen; Erwähnung von Strafen; Urteil über die Schule. Zu Hause: Beschäftigung mit den Geschwistern und Verhältnis zu ihnen; Geschwisterwunsch; Taschengeld und Verwendung des Geldes; Spielkameraden und Freunde; Helfen im Haushalt. Freude und Spaß: Freude an manueller Betätigung und besondere Neigungen; Mitleid mit anderen; Sorgen und Wünsche; politische Bemerkungen. Zukunftspläne: Berufswunsch des Befragten und Vorstellungen der Eltern; weiterer Schulbesuch und Wünsche für das fernere Leben; Heiraten und Kinder haben; vermutete Einstellung der Eltern zu den eigenen Plänen. Demographie: Alter; Geschlecht; Konfession; Haushaltsgröße; Geburtsort; Wohnort; Schule; Klasse. |
URI: | https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/67550 |
Other Identifiers: | ZA1575, Version 1.0.0 10.4232/1.1575 https://search.gesis.org/research_data/ZA1575?lang=de https://search.gesis.org/research_data/ZA1575?lang=en |
Appears in Collections: | Cessda |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.