Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/67720
Title: Den nationella SOM-undersökningen 2009
Keywords: housing
boende
mass media
massmedia
population migration
migration
participation
deltagande
energy
energi
environment
miljö
health
hälsa
trust
förtroende
immigrants
invandrare
unemployment
arbetslöshet
european union
europeiska unionen
political interest
politiskt intresse
local government services
kommunal service
nuclear energy
kärnkraft
newspaper readership
tidnings läsekrets
shopping
shopping
listening to music
musiklyssnande
trade union membership
medlemskap i fackförening
medical care
sjukvård
public services
offentlig service
book use
bokanvändning
radio news
radionyheter
news
nyheter
television news
tv-nyheter
television programmes
tv-program
energy policy
energipolitik
radioactive wastes
radioaktivt avfall
equipment
utrustning
foreign policy
utrikespolitik
risk
risk
labour and employment
arbete och sysselsättning
political participation
politiskt deltagande
government
regering
television viewing
tv-tittande
research
forskning
democracy
demokrati
corruption
korruption
defence and state security policy
försvars- och säkerhetspolitik
internal politics
inrikespolitik
visits to recreational facilities
fritidsanläggningsbesök
political parties
politiska partier
marine pollution
havsföroreningar
internet use
internetanvändning
animal rights
djurskydd
theatre
teater
dance
dans
members of parliament
riksdagsledamöter
political leaders
politiska ledare
households
hushåll
clubs
föreningar
libraries
bibliotek
leisure time activities
fritidsaktiviteter
religious societies
religiösa samfund
medical insurance
sjukförsäkring
organizations
organisationer
mass media use
mediaanvändning
interest (cognitive processes)
intresse (kognitiva processer)
renewable energy
förnybar energi
political attitudes
politiska åsikter
values
värderingar
refugees
flyktingar
climate change
klimatförändringar
radio listening
radiolyssnande
european parliament elections
europaparlamentsval
Publisher: Swedish National Data Service
Svensk nationell datatjänst
Description: Since 1986 the SOM-institute has been carrying out an annual nation-wide survey - the National SOM - in order to identify the Swedish public's habits and attitudes on the topics of society, politics and media. National SOM 2009 is accordingly the twenty-fourth survey in this series. The SOM-institute is a collaboration between three departments/institutes at Göteborg University: the Institute for Journalism and Mass Communication, the Department of Political Science, and the Center for Public Sector Research (CEFOS). A number of research projects are involved in the National SOM - most from one of these three institutions, but also external projects are involved. Since 1998 the survey includes two nation representative samples and uses three different mail questionnaires. One fifth of the questions asked in the three questionnaires are common for both samples, for example questions about media habits, political attitudes, leisure activities, and social background. Purpose: The main purpose is to establish time series that enable researchers to analyse how various changes in society affect people's attitudes and behaviour.
Detta är den tjugofjärde undersökningen i serien Riks-SOM, en nationell frågeundersökning med syfte att kartlägga den svenska allmänhetens vanor och attityder på temat samhälle, opinioner och medier. Mellan 1998 och 2008 genomfördes Riks-SOM som två undersökningar med två representativa urval och två olika formulär, där datainsamlingarna genomfördes parallellt och under identiska förhållanden. År 2009 utökades undersökningen ytterligare till tre delundersökningar, med ett urval om totalt 9 000 personer. Samtidigt kortades formulären något. De tre formulären skiljer sig något åt i det att tyngdpunkten i Riks-1 ligger på politik och samhälle; i Riks-2 på medier och kultur; i Riks-3 på livsstil och hälsa. Ungefär en femtedel av frågorna ingick i samtliga tre frågeformulär och kan därmed analyseras med tredubbla urvalsstorleken som grund. Det rör sig dels om SOM-undersökningens grundfrågor om politik och medier samt en stor mängd livsstils- och bakgrundsfrågor, dels om frågor som syftar till att belysa frågeställningar som fordrar ett större urval av svarspersoner för statistiskt säkerställda analyser. Riks-1 innehåller elva olika frågeområden: nyheter och medier; politik, samhälle och demokrati; tv; omvärldsfrågor; samhälle och service; miljö; energi; kunskap och samhälle; aktiviteter, intressen och värderingar; arbetsliv; samt bakgrundsfrågor. Riks-2 tar upp nio frågeområden: nyheter och medier; politik, samhälle och demokrati; radio och tv; svininfluensan; internet och andra medier; tidningar, böcker och bibliotek; aktiviteter, intressen och värderingar; arbetsliv; samt bakgrundsfrågor. Riks-3 omfattar åtta frågeområden: nyheter och medier; politik, samhälle och demokrati; medier, kultur och intressen; sjukvård och offentlig service; aktiviteter, intressen och värderingar; hälsa; arbetsliv; samt bakgrundsfrågor. Syfte: Huvudsyftet är att etablera tidsserier som gör det möjligt att analysera hur olika samhällsförändringar påverkar människors attityder och beteenden.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/67720
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/67720
Other Identifiers: SND 0888
https://doi.org/10.5878/000479
https://doi.org/10.5878/000479
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.