Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/69543
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAbteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlinen
dc.creatorAbteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlinde
dc.date1979en
dc.identifierZA6466, Version 1.0.0-
dc.identifier10.4232/1.6466-
dc.identifierhttps://search.gesis.org/research_data/ZA6466?lang=de-
dc.identifierhttps://search.gesis.org/research_data/ZA6466?lang=en-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/69543*
dc.descriptionValue orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Satisfaction with training occupation (scale); influence of occupation advice center as well as "productive work" in school on choice of occupation; regard for training goals by the company doing the training; differences between time in school and vocational training; to be a schoolchild again and why; problems in the apprentice collective such as work organization, work discipline, political daily questions, praise and criticism, work performance, personal problems, evaluation, occupation competetion; possibilities to improve learning results; relations in apprentice collective; role of the FDJ leadership (scale); sex, school achievements, attitude, characteristics and FDJ membership of the schoolchild with the most influence; frequency of meeting other apprentices and their characteristics; participation in work teams and sport outside of instruction; participation in the GST; attitude to work; preferred leisure activities; leisure facilities; leisure meeting places; number of friends; frequency of meeting; normed characteristics and behavior in one's circle of friends; social status of best friend; social status of parents of best friend; presence of a firm bond and stand on this; character traits of young people; just treatment by vocational school, company doing the training, older colleagues, public and family; social supervision by parents; expectations of parents; membership in the FDJ and functions; type of vocational school attended; relationship with parents; importance of recognition by others; vocational training with high school graduation; school achievements; achievements in training; ideas on military service; membership in organizations; number of siblings; family structure; occupation, all-round education and occupational training of parents; amount of pocket-money; preferred financial expenditures; possession of consumer goods in one's family; housing conditions.en
dc.descriptionWertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen, Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familiale Verhältnisse. Themen: Zufriedenheit mit dem Ausbildungsberuf (Skala); Einfluß des Berufsberatungszentrums sowie der "produktiven Arbeit" in der Schulzeit bei Berufswahl; Wertschätzung von Ausbildungszielen durch den Ausbildungsbetrieb; Unterschiede zwischen Schulzeit und Berufsausbildung; noch einmal Schüler sein und warum; Probleme im Lehrlingskollektiv wie Arbeitsorganisation, Arbeitsdisziplin, politische Tagesfragen, Belobigungen und Kritik, Arbeitsleistungen, persönliche Probleme, Auswertung Berufswettbewerb; Möglichkeiten zur Verbesserung der Lernergebnisse; Beziehungen im Lehrlingskollektiv; Rolle der FDJ-Leitung (Skala); Geschlecht, Schulleistungen, Einstellung, Eigenschaften und FDJ-Mitgliedschaft des tonangebenden Schülers; Häufigkeit des Treffens mit anderen Lehrlingen und deren Charakteristik; Teilnahme an Arbeitsgemeinschaften und am außerunterrichtlichen Sport; Mitarbeit in der GST; Einstellung zur Arbeit; präferierte Freizeittätigkeiten; Freizeiteinrichtungen; Freizeittreffpunkte; Zahl der Freunde; Häufigkeit der Treffen; normierte Eigenschaften und Verhaltensweisen im Freundeskreis; Sozialstatus des(r) besten Freundes(in); Sozialstatus der Eltern des(r) besten Freundes(in); Vorhandensein einer festen Bindung und Haltung dazu; Charaktereigenschaften der Jugend; gerechte Behandlung durch Berufsschule, Ausbildungsbetrieb, ältere Kollegen, Öffentlichkeit und Familie; soziale Kontrolle durch Eltern; Erwartungen der Eltern; Mitgliedschaft in der FDJ und Funktionen; Art der besuchten Berufsschule; Verhältnis zu den Eltern; Wichtigkeit der Anerkennung durch andere; Berufsausbildung mit Abitur; Schulleistungen; Leistungen in der Ausbildung; Vorstellungen zum Wehrdienst; Mitgliedschaft in Organisationen; Anzahl der Geschwister; Familienstruktur; Tätigkeit, Allgemeinbildung und Berufsausbildung der Eltern; Höhe des Taschengeldes; präferierte Geldausgaben; Besitz von Konsumgütern in der Familie; Wohnbedingungen.de
dc.languageen-
dc.subjectyoung adulten
dc.subjectjunger Erwachsenerde
dc.subjecturban populationen
dc.subjectStadtbevölkerungde
dc.subjectvocational educationen
dc.subjectBerufsbildungde
dc.subjectlabor relationsen
dc.subjectArbeitsbeziehungende
dc.subjectsocial relationsen
dc.subjectsoziale Beziehungende
dc.subjectleisure time behavioren
dc.subjectFreizeitverhaltende
dc.subjectparent-child relationshipen
dc.subjectEltern-Kind-Beziehungde
dc.titleLiving Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Apprentices 1979 (Large City)en
dc.typeDataseten
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.