Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/73258
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJousmäki, Hennafi
dc.creatorHautamäki, Tiinafi
dc.creatorKinossalo, Maijufi
dc.creatorJousmäki, Hennaen
dc.creatorHautamäki, Tiinaen
dc.creatorKinossalo, Maijuen
dc.date2023-05-22fi
dc.date2023-05-22en
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3672-
dc.identifierFSD3672-
dc.identifier10.60686/t-fsd3672-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3672-
dc.descriptionAineisto käsittelee kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisten kokemuksia liittyen maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuteen, kotoutumiseen sekä heidän kanssa työskentelyyn. Haastateltuja ammattilaisia ovat asioimistulkit, koulukuraattorit, opettajat, ohjaajat sekä muut sosiaalialan työntekijät esimerkiksi vastaanottokeskuksissa. Aineisto koostuu sekä yksittäishaastatteluista että ryhmähaastatteluista. Aineisto on kerätty osana Child-up-hanketta, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta. Hankkeen on rahoittanut Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma. Haastattelurungon sisältö vaihteli hieman eri ammattiryhmien edustajien välillä. Haastatteluissa kartoitettiin ammattilaisten kokemuksia työstä maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa. Kysymyksillä kartoitettiin ensin työnkuvaa, työssä kohdattavia haasteita sekä siinä tarvittavaa tukea. Haastatteluissa keskityttiin koulu- ja kasvatuskontekstiin. Seuraavaksi selvitettiin ajatuksia lasten vertaissuhteista sekä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa tapahtuvasta yhteistyöstä. Lopuksi haastateltavilta tiedusteltiin kehitysehdotuksia. Pyrkimyksenä oli selvittää hyviä käytänteitä, jotka tukevat maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuutta ja kotoutumista. Muita keskeisiä haastatteluissa esiintyviä teemoja olivat esimerkiksi varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, toimijuus, sukupuoliroolit sekä kieli- ja kulttuuritietoisuus. Taustatietoina ovat päivämäärä, haastateltavan sukupuoli ja ammatti. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja on helppo selata. Tämän kvalitatiivisen aineiston lisäksi samaisessa hankkeessa on kerätty myös Tietoarkistoon arkistoidut kvantitatiiviset kyselyaineistot FSD3438-FSD3443.fi
dc.descriptionThe dataset consists of interviews with professionals in the fields of education and social work on their experiences of working on the inclusion and integration of children with immigrant backgrounds. The professionals interviewed include public service interpreters, school social workers, teachers, counsellors, and other workers in the field of social work, such as individuals working in reception centres. The data includes both individual and group interviews. The data were collected as part of the Child-up research project, which aims to enhance understanding on the experiences of migrant children, young people, and their guardians regarding school, pre-school, and educational communities, as well as the experiences of the professionals working with them. The research project is funded by the European Union's Horizon 2020 research and innovation funding programme. The content of the interview framework varied slightly between representatives of different professional groups. The interviews explored the professionals' experiences of working with children with immigrant backgrounds. First, the interviewees were asked about their job description, and the challenges they faced and the support they needed in their jobs. This was followed by an exploration of the interviewees' views on children's peer relationships, as well as their experiences of cooperation with families and other professionals. Finally, the interviewees were asked for suggestions for areas of improvement. The aim of the study was to identify good practices that support the inclusion and integration of children from immigrant backgrounds. Other key themes that emerged from the interviews included early childhood education and care, multiculturalism, agency, gender roles, language awareness, and cultural awareness. Background variables included the interviewee's gender, occupation, and the date of the interview. The data were organised into an easy to use HTML version at FSD. In addition to this qualitative dataset, FSD holdings contain quantitative datasets FSD3438-FSD3443 which are related to the same research project. The dataset is only available in Finnish.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectmaahanmuuttajatfi
dc.subjectmaahanmuuttajataustafi
dc.subjectmonikulttuurisuusfi
dc.subjectlapset (ikäryhmät)fi
dc.subjectnuoretfi
dc.subjectopetushenkilöstöfi
dc.subjecttulkitfi
dc.subjectsosiaalityöntekijätfi
dc.subjectkoulukuraattoritfi
dc.subjectsosiaalinen integraatiofi
dc.subjectkielitietoinen opetus ja kasvatusfi
dc.subjectkotoutuminen (maahanmuuttajat)fi
dc.subjectosallisuusfi
dc.subjectkokemuksetfi
dc.subjecthaasteet (ongelmat)fi
dc.subjectimmigrantsen
dc.subjectsocial interactionen
dc.subjectchildrenen
dc.subjectschoolsen
dc.subjectsocial worken
dc.subjectsocial workersen
dc.subjectteachersen
dc.subjectcultural pluralismen
dc.subjectschoolchildrenen
dc.subjecteducationen
dc.titleChild-up: Interviews with Professionals Working with Children with Immigrant Backgrounds 2020-2021en
dc.titleChild-up: maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten haastattelut 2020-2021fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.