Please use this identifier to cite or link to this item:
https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74163
Title: | Interviews on Early Childhood Education and Care Arrangements: Parents of under 2-Year-Olds 2016-2017 Haastattelut varhaiskasvatusratkaisuista: alle kaksivuotiaiden lasten huoltajat 2016-2017 |
Keywords: | lapsen kehitys lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) lastenhoito perhe-elämä perhetutkimus perhevapaat päivähoito työ vanhemmat vanhemmuus huoltajat varhaiskasvatus kotihoidon tuki kotihoito children child care day care family life parental benefits parental role parents care in the community family cohesion |
Publisher: | Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto Finnish Social Science Data Archive |
Description: | Aineisto koostuu alle kaksivuotiaiden lasten huoltajilta kerätyistä tiedoista liittyen lasten hoitojärjestelyihin ja varhaiskasvatusratkaisuihin. Aineisto on osa monitieteistä Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä toteuttamaa Tasa-arvon kysymykset lasten varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä -hanketta (CHILDCARE). Haastatteluissa kysyttiin aluksi lapsen ja perheen arjesta. Sen jälkeen kysyttiin perusteluita lastenhoidon ratkaisuille, esimerkiksi miten ja miksi on päädytty nykyiseen ratkaisuun. Tämän jälkeen tiedusteltiin, millaista tukea ja apua vastaajat ovat saaneet lastenhoitoon ja sen ratkaisuihin liittyen. Lisäksi tiedusteltiin työn ja perheen yhteensovittamisesta sekä lastenhoitoon liittyvästä päätöksenteosta perheessä. Lopuksi kysyttiin perhevapaajärjestelmän ja varhaiskasvatuksen ajankohtaisista aiheista ja pyydettiin pohtimaan tulevaisuutta, millaista lapsen elämä on mahdollisesti 4-vuotiaana. Taustatietoina ovat luokiteltuina koulutustausta ja ikä sekä kuntaluokitus. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja on helppo selata. Aineistossa olevan "haastattelun nimi" satunnaistetun kunta- ja vastaajakoodin perusteella tämän ja seuranta-aineistojen FSD3750 sekä FSD3751 välinen vertailu on mahdollista. Seurantahaastattelut on kerätty samoilta huoltajilta lasten ollessa noin nelivuotiaita vuonna 2019 ja alle kouluikäisiä koronapandemian aikana vuosina 2020-2021. The data consists of information collected from parents and guardians of children under two years of age on childcare arrangements and early childhood education and care solutions. The data is part of the multidisciplinary project "Finnish Childcare Policies: In/Equality in Focus" (CHILDCARE), which is being implemented by the Universities of Jyväskylä and Tampere and the National Institute for Health and Welfare (THL). The interviews started with questions about the daily life of the child and the family. Then they were asked about the rationale behind the childcare solutions, such as how and why the current solution was chosen. This was followed by questions about the support and help respondents had received in relation to childcare and its solutions. They were also asked about the reconciliation of work and family life and about childcare-related decision-making within the family. Finally, respondents were asked about current issues in the family leave system and early childhood education and were asked to reflect on the future, on what life might be like for their child at the age of 4. Background information are classified by educational background, age and municipality classification. The data were organised into an easy to use HTML version at FSD. The randomized municipality and respondent code of the "interview name" in the data allows a comparison between this and the follow-up data FSD3750 and FSD3751. Follow-up interviews were collected from the same parents and guardians when the children were around four years old in 2019 and under school age during the COVID-19 pandemic in 2020-2021. |
URI: | https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74163 |
Other Identifiers: | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3755 10.60686/t-fsd3755 FSD3755 https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3755 |
Appears in Collections: | Cessda |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.