Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74193
Title: Festival Barometer 2020
Festivaalibarometri 2020
Keywords: arvot (käsitykset)
elämyspalvelut
festivaalit
kulttuuritapahtumat
mielipiteet
musiikki
ohjelmistot (taiteet)
populaarimusiikki
tapahtuma-ala
COVID-19
COVID-19
values
cultural events
cultural participation
entertainment
festivals
music
music events
attitudes
arts
Publisher: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Finnish Social Science Data Archive
Description: Festivaalibarometri kokoaa tietoa suurten rytmimusiikkifestivaalien kävijöistä ja seuraa kävijöiden musiikki- ja festivaalimieltymysten muuttumista vuosien kuluessa. Vuonna 2020 mukana oli myös kysymyksiä liittyen koronapandemiaan. Aineisto sisältää kolme avokysymystä, joiden vastaukset soveltuvat myös laadulliseen analyysiin. Tutkimuksen toteutuksessa olivat mukana LiveFIN ry, Lapin yliopiston matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia sekä tutkimukseen osallistuneet festivaalit. Kyselyn alussa vastaaja valitsee festivaalin, jota hänen vastauksensa kyselyn ensimmäiseen osioon koskee. Vastaajan tuli olla osallistunut kyseiselle festivaalille vuonna 2019 tai sitä ennen. Tähän valittuun festivaaliin liittyen kysyttiin vastaajan tyytyväisyyttä festivaaliin ja pyydettiin arvioimaan sen vaikutuksia järjestyspaikkakunnalle. Seuraavaksi kysyttiin, paljonko rahaa vastaaja käytti festivaalialueella ja sen ulkopuolella. Yleisemmässä osassa kyselyä vastaajaa pyydettiin arvioimaan suomalaisia festivaaleja eri osa-alueittain. Kysyttiin esimerkiksi, mikä saisi vastaajan osallistumaan festivaaleille useammin. Edelleen kartoitettiin festivaalielämyksen kannalta tärkeitä asioita liittyen muun muassa esiintyjiin ja ohjelmistoon, ruokailu- ja anniskelupalveluihin, festivaalialueeseen ja festivaalien arvoihin. Hintoihin liittyviä tekijöitä tarkasteltiin muun muassa kysymällä, kuinka paljon eri tuotteet tai palvelut saisivat maksaa. Seuraavaksi kysyttiin vastaajien todennäköisyyttä osallistua festivaaleille tulevina vuosina ja kartoitettiin avokysymyksellä syitä siihen, miksi osallistumista pidetään epätodennäköisenä. Lisäksi selvitettiin mieluisimpia musiikkityylejä, suhdetta musiikkiin sekä mitä festivaalia vastaaja pitää Suomessa kiinnostavimpana. Lopuksi esitettiin väittämiä koronapandemian vaikutuksiin liittyen sekä avokysymys siitä, miten pandemia on vaikuttanut vastaajan suhtautumiseen festivaaleihin. Taustamuuttujina ovat syntymävuosi, sukupuoli, suurimmat kaupungit, muut kunnat maakunnittain, koulutus, ammattiryhmä, yhteiskuntaluokka ja vuositulot. Kyselyn avulla voidaan tehdä ajallista vertailua sarjan muihin aineistoihin, sillä useampana vuonna vastanneet voidaan yhdistää id-muuttujan avulla.
The festival barometer aims to collect information on Finnish festival visitors and the changes that occur in their taste in music and festivals over the years. In 2020, questions related to the COVID-19 pandemic were also included. The data includes three open-ended questions, with answers that are also suitable for qualitative analysis. LiveFIN ry, Lapland Institute for Tourism Research, the Sibelius Academy at the University of the Arts and the participating festivals were involved in the implementation of the survey. At the beginning of the questionnaire, the respondent selects the festival to which their answers to the first part of the questionnaire relates. The respondent must have attended the festival in question in 2019 or before. In relation to this selected festival, the respondent was asked about his/her satisfaction with the festival and asked to assess its impact on the host city. The next question asked how much money the respondent spent on and off the festival site. In the more general part of the survey, respondents were asked to rate Finnish festivals by different aspects. For example, the question asked what would make the respondent attend festivals more often. Further, the respondents were asked about issues important to the festival experience, such as performers and programming, food and beverage services, the festival area and the values of festivals. Price-related factors were examined by asking, among other things, how much different products or services should cost. Next, respondents were asked about their likelihood of attending festivals in future years, followed by an open-ended question on the reasons why attendance was considered unlikely. The survey also examined the respondents' favourite music styles, their relationship with music and which festival they find most interesting in Finland. Finally, statements were made about the impact of the corona pandemic and an open-ended question about how the pandemic has affected the respondent's attitude towards festivals. Background variables included year of birth, gender, largest cities, other municipalities by county, education, occupational group, social class and annual income. The questionnaire allows comparisons over time with other data in the series, as respondents from more than one year can be combined using the id variable.
URI: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74193
Other Identifiers: 10.60686/t-fsd3693
FSD3693
urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3693
https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3693
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.