Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74199
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSuomen akateemisten ura- ja rekrytointipalvelujen Aarresaari-verkostofi
dc.creatorAarresaari network of the Academic Career Services in Finlanden
dc.date2023-08-16fi
dc.date2023-08-16en
dc.date.accessioned2024-09-23T06:19:23Z-
dc.date.available2024-09-23T06:19:23Z-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3681-
dc.identifier10.60686/t-fsd3681-
dc.identifierFSD3681-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3681-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74199-
dc.descriptionUraseurannoilla kerätään vuosittain valtakunnallisesti tietoa yliopistoista valmistuneiden työllistymisestä ja työelämän osaamistarpeista. Vuoden 2021 uraseurannalla kartoitettiin vuonna 2016 Suomen yliopistoista valmistuneiden varhaista työuraa ja työtilannetta viisi vuotta valmistumisen jälkeen. Kyselyn teemoja ovat muun muassa tyytyväisyys tutkintoon, urapolun vaiheet, tämänhetkinen työtilanne, työllistymisen laatu ja yliopistokoulutuksen merkitys työllistymiseen. Aluksi tiedusteltiin vastaajan osallistumisesta erilaisiin koulutuksiin ja opintoihin yliopistotutkinnon suorittamista ennen tai sen jälkeen sekä tyytyväisyyttä tutkintoon. Tämän jälkeen kysyttiin vastaajan työuran kokonaisuudesta ja mahdollisista valmistumisen jälkeisistä työttömyysjaksoista sekä tyytyväisyydestä työuraan. Seuraavaksi kartoitettiin vastaajan työllisyystilannetta vastaushetkellä. Kysymykset käsittelivät esimerkiksi työnantajaorganisaation tyyppiä ja työtehtävien luonnetta. Vastaajalta tiedusteltiin työn vaatimustason ja yliopistokoulutuksen keskinäistä vastaavuutta sekä mahdollisia syitä koulutustasoa huonosti vastaavan työpaikan vastaanottamiseen. Lopuksi kysyttiin näkemyksiä yliopistokoulutuksen merkityksestä työelämän kannalta. Erityisesti vastaajaa pyydettiin arvioimaan erilaisten taitojen tärkeyttä nykyisessä työssä sekä niiden kehittymistä yliopisto-opintojen aikana. Mainittuja työelämävalmiuksia olivat muun muassa analyyttiset taidot, tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutaidot, sosiaaliset taidot, organisointitaidot, tieto- ja viestintätekniikan osaaminen, viestintä eri kielillä sekä opetus-, koulutus- ja ohjaustaidot. Taustamuuttujina aineistossa ovat vastaajan sukupuoli, ikä valmistuessa, koulutusala, yliopisto, tutkinnon taso (päättyvä kandidaatintutkinto/maisteri tai lääketieteen lisensiaatti), tutkinnon laajuus opintopisteinä ja maakunta.fi
dc.descriptionThe survey charted the career and employment situation of individuals who had graduated from Finnish universities with a lower (BA/BSc or equivalent) or higher (MA/MSc or equivalent) degree in 2016. The survey was conducted five years after graduation. Main themes of the survey included the respondents' satisfaction with their degree, career path stages, current employment situation, the quality of employment, and the importance of university education for employment. The first part investigated the respondents' education and work history, and satisfaction with the degree. They were asked whether they had, before or after graduation, participated in job-related training, career guidance or any additional professional qualification or higher education studies. The respondents were asked whether they agreed or disagreed with a set of attitudinal statements regarding their degree and its usefulness for employment. Further questions covered how many employers the respondents had had, whether the respondents had been entrepreneurs, self-employed or freelancers, and whether they had been outside the labour market because of family leave or unemployment. The respondents' satisfaction with their career this far was charted, along with current occupational status, type of employer, and type of current work tasks. The respondents were also asked whether their current job required an academic degree, whether the job was commensurate with their academic qualifications, and if not, why they had accepted the job. The extent to which the respondents had been able to utilize the knowledge and skills gained during their university studies was also examined, and monthly gross income at the time of the survey was charted. Next, the respondents were asked which factors had had an impact on their employment after graduation (e.g. major/minor subjects, internship, work experience, personal networks). Questions also covered how important certain skills and know-how were in the respondents' current job and how well their studies had developed these skills (e.g. theoretical or practical knowledge of their field, problem solving, managerial skills, negotiation skills, project management, and communication in English). Background variables included the respondent's gender, age at the time of graduation, NUTS3 region of residence, the university attended, and information on the degree (field of study, number of credits required for the degree, degree level).en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectakateeminen työvoimafi
dc.subjectkorkeakouluopiskelufi
dc.subjectosaaminenfi
dc.subjecttutkinnon suorittaneetfi
dc.subjecttyöelämävalmiudetfi
dc.subjecttyöhönsijoittuminenfi
dc.subjecttyöllistyminenfi
dc.subjecttyöurafi
dc.subjectyliopistotfi
dc.subjectappointment to joben
dc.subjectcareer developmenten
dc.subjecteducational certificatesen
dc.subjectemploymenten
dc.subjectemployment opportunitiesen
dc.subjectgraduatesen
dc.subjecthigher education institutionsen
dc.subjectjob satisfactionen
dc.subjecttertiary education (first stage)en
dc.titleFinnish University Graduates of Year 2016: Career and Employment Survey 2021en
dc.titleYliopistoista vuonna 2016 valmistuneiden työelämään sijoittuminen 2021fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.