Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKarhulahti, Veli-Mattifi
dc.creatorVahlo, Jukkafi
dc.creatorMunukka, Mattifi
dc.creatorKoskimaa, Rainefi
dc.creatorvon Bonsdorff, Mikaelafi
dc.creatorKarhulahti, Veli-Mattien
dc.creatorVahlo, Jukkaen
dc.creatorMunukka, Mattien
dc.creatorKoskimaa, Raineen
dc.creatorvon Bonsdorff, Mikaelaen
dc.date2023-10-10fi
dc.date2023-10-10en
dc.date.accessioned2024-09-23T06:19:24Z-
dc.date.available2024-09-23T06:19:24Z-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3673-
dc.identifierFSD3673-
dc.identifier10.60686/t-fsd3673-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3673-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74204-
dc.descriptionAineistossa kartoitetaan suomalaisten hyvinvointia, työntekoa ja videopelaamista. Osa vastaajista on vastannut myös vuonna 2021 toteutettuun vastaavanlaiseen kyselyyn: FSD3689 Pelaaminen, työ ja terveys -kysely 2021. Molempiin kyselyihin vastanneet (n=492) on mahdollista yhdistää vuoden 2021 kyselyyn satunnaisen tunnistemuuttujan avulla. Aluksi vastaajilta kysyttiin koetusta terveydentilasta ja elämänlaadusta, jonka jälkeen siirryttiin käsittelemään digitaalisten pelien pelaamista. Heiltä kysyttiin peliaiheisiin asioihin käytetystä ajasta, pelaamisen taustalla olevista syistä sekä pelaamisen seurauksista. Lisäksi heiltä tiedusteltiin rahapelaamisesta sekä liikunnan määrästä. Pelaamattomilta vastaajilta kysyttiin erikseen, miksi he eivät pelaa digitaalisia pelejä. Seuraavaksi kysyttiin vastaajien käsitystä itsestään ja hyvinvoinnistaan. Kyselyyn vastanneita pyydettiin arvioimaan omaa huolestuneisuuttaan ja ahdistuneisuuttaan. Tämän jälkeen tiedusteltiin muun muassa koetusta alakulosta, yksinäisyydestä, tulevaisuususkosta sekä oman arvon tunteesta. Lopuksi kysyttiin myös työstä palautumisesta sekä tämänhetkisestä työkyvystä. Kysely lisältää seuraavat mittarit: Gaming addiction scale (GAS7), Internet Gaming Disorder Test (IGDT10), Gaming disorder test (GDT), Problem gaming test (THL1), PROMIS General Mental Health (GMH-2), PROMIS General Physical Health (GPH-2), Work ability index (WAI), Work recovery question (WR), Perceived loneliness (PL), Pathological gambling (BBDS), General anxiety disorder scale 2 (GAD-2) ja Beck Depression Inventory (BDI). Taustamuuttujina aineistossa ovat muun muassa ikä, sukupuoli, työllisyystilanne sekä alue, jolla asuu.fi
dc.descriptionThe survey charted the wellbeing of Finnish employees, their work and digital gaming. Some respondents have also answered a similar survey conducted in 2021: FSD3689 Digital Gaming, Work and Health Survey 2021. Respondents of the both surveys (n=492) can be matched using a randomized identification variable in the data. In the survey, the respondents were first asked about their perceived health and quality of life, before moving on to digital gaming. They were asked about the time they spent on gaming-related issues, the reasons behind their gaming and the consequences of gaming. They were also asked about gambling and the amount of physical activity. The non-gaming respondents were asked why they do not play digital games. Next, respondents were asked about their views on themselves and their well-being. Respondents were asked to evaluate their own levels of worry and anxiety. This was followed by questions on factors such as perceived melancholy, loneliness, belief in the future and sense of self-worth. The survey includes the following measurement indicators: Gaming addiction scale (GAS7), Internet Gaming Disorder Test (IGDT10), Gaming disorder test (GDT), Problem gaming test (THL1), PROMIS General Mental Health (GMH-2), PROMIS General Physical Health (GPH-2), Work ability index (WAI), Work recovery question (WR), Perceived loneliness (PL), Pathological gambling (BBDS), General anxiety disorder scale 2 (GAD-2) and Beck Depression Inventory (BDI). Background variables included the respondent's age, gender, employment status and NUTS3 region of residence.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjecttyökykyfi
dc.subjectliikuntafi
dc.subjectdigihyvinvointifi
dc.subjecttyöfi
dc.subjectasenteetfi
dc.subjectdigitaaliset pelitfi
dc.subjectpelaaminenfi
dc.subjectkokemuksetfi
dc.subjectpelitfi
dc.subjectajankäyttöfi
dc.subjectrahankäyttöfi
dc.subjectongelmapelaaminenfi
dc.subjectterveydentilafi
dc.subjectrahapelitfi
dc.subjectexercise (physical activity)en
dc.subjectpsychological well-beingen
dc.subjecthealth statusen
dc.subjectemployeesen
dc.subjectlabour and employmenten
dc.subjectattitudesen
dc.subjectdigital gamesen
dc.subjecttime budgetsen
dc.subjectgamblingen
dc.subjectmoneyen
dc.subjectaddictionen
dc.titleDigital Gaming, Work and Health Survey 2022en
dc.titlePelaaminen, työ ja terveys -kysely 2022fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.