Please use this identifier to cite or link to this item: https://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHerne, Kaisafi
dc.creatorSetälä, Maijafi
dc.creatorLappalainen, Ollifi
dc.creatorYlisalo, Juhafi
dc.creatorHerne, Kaisaen
dc.creatorSetälä, Maijaen
dc.creatorLappalainen, Ollien
dc.creatorYlisalo, Juhaen
dc.date2023-09-27fi
dc.date2023-09-27en
dc.date.accessioned2024-09-23T06:19:26Z-
dc.date.available2024-09-23T06:19:26Z-
dc.identifierFSD3661-
dc.identifier10.60686/t-fsd3661-
dc.identifierurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3661-
dc.identifierhttps://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3661-
dc.identifier.urihttps://t2-4.bsc.es/jspui/handle/123456789/74211-
dc.descriptionTutkimusaineisto selvittää rangaistuksen ja perustelujen vaikutusta vastavuoroisuuteen luottamuspelissä. Aineisto on kerätty tietokoneella tehtävässä päätöksentekokokeessa, jossa koehenkilöt osallistuivat kolmen pelaajan luottamuspeliin, jossa oli kaksi lähettäjää ja yksi vastaaja. Kokeessa oli kuusi kierrosta, joissa jokaisessa oli kolme vaihetta. Kokeessa jaettiin pisteitä ja niiden perusteella pelaajalla oli mahdollisuus palkintoon: kaksi pistettä vastasi aina yhtä euroa. Kierros, jonka mukaan palkinto maksettiin, arvottiin kokeen päättymisen jälkeen noppaa heittämällä. Lähettäjät tekivät päätökset pisteiden jakamisesta kierroksen ensimmäisessä vaiheessa ja vastaaja toisessa vaiheessa. Ennen kokeen alkua pelaajat jaettiin satunnaisesti neljään eri ryhmään. Punishment (rangaistus) -ryhmässä lähettäjien oli mahdollista rankaista vastaajaa vähentämällä vastaajan pisteitä kierroksen viimeisessä vaiheessa. Justification (perustelu) -ryhmässä vastaajien oli perusteltava toimintansa kierroksen toisessa vaiheessa, ja perustelut näytettiin myös lähettäjille ennen kierroksen kolmatta vaihetta. Punishment and justification (rangaistus ja perustelu) -ryhmässä vastaajien oli perusteltava toimintansa ja lähettäjät pystyivät rankaisemaan vastaajaa nähtyään vastaajan perustelut ennen kolmatta vaihetta. Baseline-ryhmässä koe toteutettiin ilman mahdollisuutta rangaistukseen tai perusteluihin. Kierroksen ensimmäisessä vaiheessa lähettäjät tekivät itsenäisen päätöksen pisteiden lähettämisestä vastaajalle. Kierroksen toisessa vaiheessa vastaajat lähettivät pisteitä takaisin lähettäjille, ja Justification-ryhmään kuuluvat vastaajat kirjoittivat perustelut päätökselleen. Kolmannessa vaiheessa kaikki pelaajat saivat 12 lisäpistettä, ja edellisten vaiheiden päätökset pisteiden jaosta ja mahdolliset perustelut näytettiin kaikille pelaajille. Punishment- ja punishment and justification -ryhmiin kuuluvat lähettäjät pystyivät tässä vaiheessa vähentämään vastaajan pisteitä käyttämällä omia lisäpisteitään. Kokeen jälkeen osallistujat vastasivat kyselyyn. Vastaajilta kysyttiin luottamuksesta ihmisiin ja instituutioihin ja muun muassa millaisten järjestöjen ja vapaaehtoistyön toimintaan on osallistunut ja onko lahjoittanut järjestöille rahaa. Vastaajia pyydettiin kokeen jälkeen vastaamaan myös väitteisiin tunteista ja ihmisten käyttäytymisestä. Lisäksi kysyttiin sosiaalisista suhteista ja uskonnollisuudesta. Vastaajilta kysyttiin myös mielipiteitä poliittisista aiheista ja vastaajan puoluekantaa. Taustamuuttujina kyselyssä olivat vastaajan syntymävuosi, sukupuoli, asumismuoto ja korkeakouluopintojen aloitusvuosi.fi
dc.descriptionThe study examined the effect of punishment and justification treatments on participants' behaviour in a trust game experiment. The data were collected during a computer-based decision-making experiment where the subjects participated in a three-player variant of the trust game with two senders and one responder. The experiment consisted of six rounds that each had three stages. The participants were given points throughout the game, and a sum was rewarded to them at the end of the experiment based on the amount of their points: two points corresponded to one euro. The reward sum was paid based on the result of a single randomly selected round of the experiment, which was chosen with the roll of a six-sided dice. The senders chose how the points were shared during the first stage of each round, while the responders made the decision during the second stage. Before the start of the experiment, the participants were randomly divided into four groups: Punishment, Justification, Punishment and Justification, and Baseline. Senders in the Punishment group were able to punish the responder during stage 3 of the round by reducing the responder's points at the cost of their own points. Responders in the Justification group had to justify their decisions during stage 2 of the round, and the justifications were shown to the senders before stage 3. In the Punishment and Justification group, responders had to justify their decisions in stage 2, and the senders could punish the responder after reading the justifications at the beginning of stage 3. In the Baseline group, the experiment was conducted without the punishment and justification treatments. In the first stage of each round, the senders made an independent decision on how many points they wanted to share with the responder. In the second stage, the responder sent points back to the senders, and those in the Justification group also wrote down reasons for their decision. In the third stage, all participants received 12 additional points, and the decisions and points from the previous rounds were shown to all participants. Senders in the Punishment and Punishment and Justification groups were able to reduce the responder's points at this stage at the cost of their own additional points. After the experiment, the participants responded to a survey. Questions examined, for example, the participants' trust in other people and institutions, activity in civic organisations and volunteer work, and donations to charity. Further questions surveyed the participants' emotions in various situations as well as their views on human behaviour in general. Additionally, the participants' social relationships, religiosity, opinions on political issues, and political party preference were charted. Background variables included the participant's year of birth, gender, household composition, and the year when the participant had started their university studies.en
dc.languageen-
dc.languagefi-
dc.publisherYhteiskuntatieteellinen tietoarkistofi
dc.publisherFinnish Social Science Data Archiveen
dc.rightsTietoarkiston ja aineiston luovuttajan tekemän sopimuksen mukaisesti.fi
dc.rightsIn accordance with the agreement between FSD and the depositor.en
dc.subjectkäyttäytymistaloustiedefi
dc.subjectluottamusfi
dc.subjectpäätöksentekofi
dc.subjectpalkkiotfi
dc.subjectpelitfi
dc.subjectrangaistuksetfi
dc.subjectvastavuoroisuusfi
dc.subjectbehavioural sciencesen
dc.subjecthuman behaviouren
dc.subjecttrusten
dc.subjectdecision makingen
dc.subjectpunishmenten
dc.subjectrewardsen
dc.titleEffect of Punishment and Justification Treatments on Contributions in a Trust Game Experiment 2016en
dc.titleRangaistuksen ja perustelujen vaikutus vastavuoroisuuteen luottamuspelissä 2016fi
dc.typeDataseten
dc.coverageSuomifi
dc.coverageFinlanden
Appears in Collections:Cessda

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.